Styrketräning på studsmattan med Leila Söderholm Bild: Moa Alexandersson

PT-Leilas supereffektiva övningar på studsmattan

Låt studsmattan bli din bästa träningskompis i sommar

Det är inte bara barnen som har glädje av studsmattan. Låt den populära ”leksaken” bli din bästa träningskompis. Här visar Leila Söderholm 4 övningar på studsmattan som garanterat ger bra effekt

Publicerad 2017-05-23 | Senast ändrad 2017-08-01 | Leila Söderholm

Att hoppa på en studsmatta är både roligt och fysiskt krävande. Men visste du att en studsmatta går att använda på många andra sätt än att just studsa med? När jag tränar ut i trädgården ingår alltid studsmattan i min träning men utan att studsa. Det finns många som inte kan eller vill hoppa och då finns många möjligheter att använda själva ställningen och mattan på många olika användbara sätt.

En perfekt uppvärmning på studsmattan är att springa på den. Börja med låga steg för att gradvis öka höjden på knäna och tillslut springa med höga knän. Känner du att det fungerar för dig så testa att hoppa på ett ben. Byt ben efter 10 hopp och upprepa tills du känner att du är både varm och trött.

Nu går vi över till själva styrketräningen: För att komma upp på studsmattan så finns det alltid en liten stege. Den kan vi använda till den första övningen som är en klättrande planka.

Klättrande planka

Ställ dig i plankposition på högsta trappsteget, med kroppen rak som en planka och magen spänd. Vandra ned ett steg med en hand i taget. Fortsätt nedåt tills du kommer till sista stegpinnen. Börja klättra uppåt igen. Klättra upp och ner 10 gånger.

Ta på tårna

Ligg på studsmattan med så raka ben som möjligt upp mot himlen. Spänn magen och pressa dig upp så att händerna närmar sig fötterna. Sänk långsamt både ben och armar så långt som det känns bra i ländryggen. Känns det inte bra så sänk bara armarna nedåt och behåll fötterna mot himlen. Nudda tårna 10 gånger.

Benböj på studsmatta

Placera fötterna höftbrett, håll ryggen rak samt magen spänd. Sätt dig ner i ett benböj. Känner du att det räcker med att göra benböj så stannar du vid det. Annars hoppar du isär med båda fötter och hoppar in med fötterna höftbrett. Sitt kvar i benböjsposition även när du hoppar in och ut. Hoppa in och ut 10 gånger (alternativt 10 benböj)

Utfall på studsmatta

Ta ett stort kliv fram, spänn magen och håll överkroppen spikrak. Sänk kroppen genom att böja båda knäna. Stanna innan det bakre knät nuddar mattan. Pressa upp igen. Upprepa 10 gånger per ben totalt 20 st. Gör gärna en cirkel av dessa övningar och gör dem efter varandra i 3 varv.

Vill du lära dig mer om lämplig mat före, under och efter träning?