Personliga tränarens kom-igång-tips

Chatt med tittarna

Ronny Ekström är personlig tränare och hälsoutvecklare. Här svarar han på tittarfrågor om träning och ger smarta kom-igång-tips.

Publicerad 2016-02-08 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

Vardagspuls: Hur kommer man igång med sin träning, vilken är den ”bästa” träningen och hur håller man motivationen uppe? Här kan du ställa dina frågor om träning till personliga tränaren och hälsoutvecklaren Ronny Ekström. Din fråga kommer att publiceras här i chatten så snart den blivit besvarad!

09:27, 8 February 2016

anna: Om jag inte kan jogga på grund av en knäskada - vad kan jag göra istället för konditionsträning? Obs.gillar inte simning...

Ronny Ekström, personlig tränare och hälsoutvecklare: Hej Anna,
mitt tips till dig är att testa cykeln då du avbelastar knäna.
Lycka till!

11:59, 8 February 2016

Lena: Jag är överviktig och är väldigt rädd för att göra illa mig när jag tränar. Har du tips på nåt bra sätt att träna så här i början?

Ronny Ekström, personlig tränare och hälsoutvecklare: Hej Lena,
Om du tillgång till ett gym så skulle jag rekommendera att testa och cykla. Då är det minnimal risk för skador :-)

12:35, 8 February 2016

Vesslan: Jag har svårt att hitta träningsmotivation. Hur brukar du tänka när du känner att du verkligen inte orkar, men borde träna?

Ronny Ekström, personlig tränare och hälsoutvecklare: Jag brukar tänka på hur bra jag känner mig efter passet. Då blir det lättare. Missar jag ett pass kommer jag ett steg länge ifrån mitt mål.
Lycka till

12:44, 8 February 2016

Kicki: På vilken nivå ska man lägga sig efter ett kortare uppehåll , tex en veckas förkylning? Går det att börja på samma nivå som innan man var sjuk eller måste man ha något komigångpass före?

Ronny Ekström, personlig tränare och hälsoutvecklare: Börja försiktigt, lättare träning. 7st sjukdagar = 7dgr komma igång dagar. Så brukar jag tänka :-)

13:21, 8 February 2016

Emma: Tips på bra mellis? Börjar tröttna på kvarg..

Ronny Ekström, personlig tränare och hälsoutvecklare: Lassars hemmagjorda risifrutti. keso blandat med vaniljkvarg, 1tsk valfri sylt.

13:22, 8 February 2016

Helene: Hej jag undrar vilka kostförändringar Suzanne har gjort för att gå ner så mycket?

Ronny Ekström, personlig tränare och hälsoutvecklare: Bort med snabba kolhydrater. va inte rädd för att äta. utan energi orkar du inte att träna.

13:23, 8 February 2016

Helene: Det är olika skolor om lågintensiv träning är det bästa för viktminskning eller inte, vad säger du? ex cykla - jogga på 50-60% puls

Ronny Ekström, personlig tränare och hälsoutvecklare: Högintesivt är absolut bäst för förbränningen. Det är lite tuffare pass men öka vart eftyer

13:25, 8 February 2016

Marie: Fråga till Suzanne - brukar du någon gång träna med dina barn? Eller gör ni något hela familjen för att hålla igång?

Ronny Ekström, personlig tränare och hälsoutvecklare: Vi försöker få till 2ggr i veckan med tjejerna. alt ifrån lek i skogen till lekland/Suzanne

13:27, 8 February 2016

Helene: Om man haft svårt att gå ner i vikt, känns som om förbränningen inte finns längre, hur kan jag kicka igång den med träning eller kost eller båda? har nog ätit för lite under lång tid (runt 1000 kcal) för att jag ville ha underskott, nu går jag upp flera kg om jag äter lite mer några dagar.

Ronny Ekström, personlig tränare och hälsoutvecklare: 1000kcal är väldigt lite. Börja äta mer och låt kroppen anpassa sig, det kan ta lite tid men du kommer märka att energin nivån höjs.
Lycka till med träningen :-)

13:30, 8 February 2016

Karin: Är det lika bra att köra styrketräning hemma med hantlar och matta som att gå på gym?

Ronny Ekström, personlig tränare och hälsoutvecklare: det funkar absolut. det viktiga är att hålla intensiteten på passen. utmana med vikter

13:31, 8 February 2016