Ronny Ekström visar enkla men effektiva övningar som du kan göra hemma – i Vardagspuls 8 februari.

PT-Ronnys träningsschema

Få hjälp med att komma igång

I bland behövs en liten spark i baken för att komma igång med sin träning. Personliga tränaren och hälsoutvecklaren Ronny Ekström delar med sig av ett enkelt träningschema för dig som behöver lite kom-igång-tips.
– Cirkelträning är ett roligt och effektivt sätt att träna både styrka, kondition och öka kaloriförbränningen. Du kan både köra individuellt eller i grupp, säger Ronny Ekström.

Publicerad 2016-02-08 | Senast ändrad 2017-01-18 | Ronny Ekström

Upplägg

3 pass i veckan:
2 styrka/cirkelträning
1 kondition/intervallpass

Gör så här

  1. Starta med 7-10 minuters uppvärmning på valfri konditionsmaskin.

  2. Välj 4-6 stycken övningar som aktiverar stora muskelgrupper (exempelvis rumpa, rygg, mage och ben).
  3. Kör som cirkelträning 2-4 varv. Vila 2-3 min mellan varven. Kör 8-10 repetitioner eller tidsbestäm övningarna (45 -60 sekunder)
  • Hitta en konditionsträning som passar just dig.
  • Låt kroppen anpassa sig efter träningsbelastningen.
  • Det kan räcka med 20–30 minuter till en början.
  • Öka med små steg så att du inte riskerar att skada dig eller tappa sugen.
  • Gör tester med jämna mellanrum så du kan följa dina framsteg.