vinterträning Bild: Johnér

Rätt klädd för vinterträning

Hur kallt är det ute? Så ska du klä dig för träningen

Tycker du att det är kallt? Väljer du att stanna inne i värmen istället för att ge dig ut och träna?
Gör inte det – det finns bra kläder anpassade för olika temperaturer. Vardagspuls bloggare, elitidrottaren, Anna Malvina Svennung tipsar om hur du ska tänka.

Publicerad 2015-11-23 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

Hur mycket kläder man behöver under ett träningspass är individuellt. En del vill ha vantar i 15 plusgrader medan andra inte behöver det förrän i minus 15 grader. Anpassa därför efter hur just du upplever kyla. Och när flåset kommer igång brukar kroppsvärmen stiga inom kort!

Så här ska du klä dig utifrån temperaturen:

                                                                                         Bild: Soc, Protouch, Johaug

+10 °C

Längre tights, t-shirt och tunnare vantar

När temperaturen sjunker lite kan det vara bra med längre tights. På överkroppen kan det passa med ett linne eller en t-shirt närmast kroppen samt ett långärmat underställ. Om du är frusen är det alltid bra med en vindjacka och ett par tunnare vantar.


                                                                           Bild: Nike, Race marine, Craft

0°C

Underställ, varma strumpor, vantar och mössa

Burr, när temperaturen närmar sig nollan är det dags att börja klä sig ordentligt. Klä dig i underställ under ett par tjockare tights. Tights med vindskydd över låren är också bra. Ta på dig varma strumpor använd gärna mer än en underställströja. Det kan också vara skönt att ha en vindjacka. Nu är det även dags att plocka fram mössa eller pannband till huvudet, vantar och något som skyddar halsen.


                                                       Bild: Everest, Defense, Craft, Addidas, Hestra

– 10°C

Tjockare tights, långärmad tröja, höga strumpor och överdragsbyxor

Använd ett bra underställ under ett par tjockare tights. En del har istället överdragsbyxor över tightsen eller understället. Ha varma och höga strumpor på fötterna. På överkroppen kan du ha en långärmad underställströja, en långärmad tröja och en vindjacka. Du kan också välja att ha en väst som värmer ytterligare. På med mössa, tjockare vantar och något som skyddar halsen.


                  Bild: Hammacher, Didriksons, Hestra, Addidas, Helly Hansen, Asics, Everest

– 20°C

Överdragsbyxor, tjockare tröja, väst, mössa, vantar, scarf och huvudmask

Nu är det riktigt kallt och därför skönt med ett rejält underställ under tightsen alternativt underställ och överdragsbyxor. Vid den här temperaturen är också varma och höga strumpor ett måste. Till överkroppen kan du välja underställ, en långärmad tröja, en vindjacka samt en väst. Det behövs även en tjockare mössa, tjockare vantar och något som skyddar halsen. Värm annars med en huva som värmer huvudet och som också gör att du inte behöver andas in kall luft. Den skyddar bra vid kyliga löprundor i vinter.

MER:
Hillevi Wahl tipsar: ”Nu är det dags för underställ”