Bild: Privat

”Det är fantastiskt att springa ett långt lopp"

Ultradistanslöparen Rune Larsson älskar kampen

Ultradistanslöparen Rune Larsson har levt nästan hela sitt liv med löpning. Redan som liten drömde han om att springa långa sträckor. I dag, 60 år gammal, har han tusentals mil bakom sig och han känner fortfarande ren löparglädje. ”Mitt bästa tips är att du ska ha roligt när du tränar” säger han.

Publicerad 2016-11-22 | Erika Sjöö

– En anledning till att jag älskar löpning är att jag aldrig haft en tvångsmässig inställning till den men jag har däremot varit noga med att odla passionen. Förut kunde det gå väldigt många dagar utan att jag sprang utan vilodag men det berodde inte på tvång utan på att jag drevs av glädje och passion.

På 1980-talet var du Sveriges bästa ultradistanslöpare. Berätta mer!

– På den tiden var vi 30 stycken som höll på med ultradistanslöpning, så man kan säga att jag var en pionjär. I dag är vi 6 000. Men de resultat jag gjorde då skulle stå sig än idag, och mina 262 kilometer och 640 meter på 24-timmarslöpning är nordiskt rekord, trots att det är 30 år sedan jag satte det.

Vad är det som lockar med ultradistanslöpning?

– Jag tror att det är någonting som finns i vissa människors gener. Det där med att ta saker lite längre. När jag var åtta år gammal bestämde jag mig för att bli marathonlöpare och om tillfälle gavs, springa ännu längre. Jag var sexton år när jag sprang mitt första marathonlopp 1972 i Göteborg. För att travestera: I was marathon when marathon wasn´t cool. På den tiden betraktades marathonlöpare som kufar. Sen när marathonlöpning blivit någonting normalt började man istället betrakta personer som höll på med ultradistanslöpning som människor från en annan planet.

Vad får du för känslor när du springer ett ultralopp?

– Det är en fantastisk upplevelse i sig att springa ett riktigt långt lopp. En riktig upplevelse av kamp. Jag har aldrig varit någon vinnartyp, aldrig brytt mig om att vinna och det berodde nog på att jag inte hade någon synbar talang som barn och tonåring, men jag var med ändå. Jag hittade något annat som var roligare än att vinna. Jag började älska kampen.

Hur har det sett ut på vinstfronten?

– Vinsterna kom senare i livet. Jag var trögstartad men svårstoppad. Första gången jag vann en tävling av någon betydelse var jag 23 år på 51 kilometer terräng i Hälsingland. Jag förstod inte att jag vann. När jag kommer in på upploppet så ser jag att det står en kranskulla där och håller i en lagerkrans, något jag bara sett på TV. När hon hängde den runt min hals blev jag jätteförvånad men det var en rolig överraskning.

Vad har du för tips till den som vill börja springa längre sträckor?

– Mitt främsta tips är att du ska ha roligt när du tränar. Jag anser att svensk löpning blivit förstörd på grund av olika saker. Bland annat tvångsmässig intervallträning. Det är inget fel med intervall men det är problematiskt när alla ska springa det eftersom alla som gör det inte är där i sin personliga utveckling. Det råder ett nationellt tvångssyndrom kring intervallöpning. Det finns många löpargrupper därute som krånglar till det i onödan genom att göra till exempel backintervaller där man utsätter människor som inte är tillräckligt starka och därmed ökar skaderisken.

– Det finns ingen träning som är så bra som att bara gå ut och springa i ett behagligt tempo och ha kul. Det finns en duktighetsnorm där många inte vågar visa sig svaga inför andra.

Hur vet jag vilken löpning som är bäst för mig?

– Välj träningsform efter mål. Tränar du för att gå ner i vikt eller behålla den vikt du har då är det mest effektiva att omvandla så mycket energi som möjligt. Ju längre du springer desto mer energi omvandlar du. Då är det bättre att du springer 8 kilometer i ett lugnt tempo än ett kort intervallpass. Springer du för att må bra. Då är det den träning som får dig att må bra som är rätt för dig.

Jag läste någonstans att du gärna laddar med ett wienerbröd inför ett lopp. Stämmer det?

– Nej, aldrig inför ett lopp men däremot under själva loppet. Det är den stora skillnaden. Under ett marathonlopp kan man behöva något som är lätt att äta, smakar gott och som ger energi. Då kan ett wienerbröd vara helt perfekt.

Hur tänker du kring kost och löpning?

– Smörgåsen får i det här fallet fungera som en metafor för kosten som helhet. Smörgåsen har två sidor. På den ena sidan finns näringen. På den andra sidan: det du upplever när du äter. Vi får aldrig glömma den sociala biten av att äta. Men kosten ska också fungera fysiskt och psykiskt. Jag har sett exempel på familjer där alla går på olika extrema dieter. Jag anser att det ”skadar” den sociala relationen inom familjen.

– När jag jämfört olika kostmetoder för löpare så finns det någonting som fungerat för samtliga och som fått dem att prestera bättre och det är att minska på socker och vitt mjöl.

Rune Larsson

Född: 11 maj 1956 i Trollhättan.

Gör: Ultradistanslöpare, äventyrare och föreläsare. Författare till boken ”Löparglädje – från motion till ultradistans”

Utbildning: Bachelor of Arts Degree in Physical Education från United States International University i San Diego. Examen 1983.

Tävlingar och utmärkelser i urval: Vann det 246 kilometer långa Sparathlon1987, 1988 och 1993. Det svenska rekordet på 100 kilometer på 6:43:36 stod sig mellan 1987 och 2009. och svenskt rekord på 48-timmars löpning på 373 798 meter stod sig från 1986 till 2014. Blev utsedd till ”Årets Talare” 2007 av Talarforum.

Webbplats: loparlarsson.se

PT-Leila

Bild: Moa Alexandersson

Slipp smärta och stelhet med enkel självmassage

MOTION & TRÄNING Går du runt och har ont någonstans? Eller känner dig väldigt stel i vissa muskler, då kan självmassage vara en väldigt god idé. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur.

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.