Elin Ragnarsson runstreak Bild: Elin Ragnarsson

Runstreak-Elin: ”Jag är stolt över min starka kropp!”

Elin Ragnarsson, 27, firade nyligen att hon sprungit runstreak i 1000 dagar. Varenda dag i snart tre år har hon sprungit en löprunda – och vart hon än kommer, så sprider hon glädje med tiara i håret och en härlig stolthet över sin starka kropp.
– Jag vill visa andra att man inte ska skämmas över sin kropp, säger Elin.

Publicerad 2017-03-08 | Hillevi Wahl

Hej Elin, berätta – vem är du?

– Jag är en tjej som har hittat kärleken i löpningen, älskar färgen rosa, lyssnar mycket på hårdrock och försöker leva livet fullt ut.

Nu har du haft ett runstreak i tusen dagar! Wow! Hur har du lyckats med det?
– Den frågan brukar jag ställa till mig själv också, men jag tror att det beror på att jag prioriterat bra skor, lyssnat på kroppen om jag har känt mig hängig och då tagit det lugnt. Dessutom har jag vågat vara långsam. Vissa dagar ska man inte pressa kroppen, då njuter jag bara oavsett om det går långsamt eller fort.

Mår du bättre efter de här tusen dagarna?
– Absolut! Jag har blivit starkare och snabbare, känner inte alls lika mycket tidspress som jag hade i början. Jag har tappat en del i vikt, även om jag inte har en aning om hur mycket, eftersom jag inte har vägt mig på 4-5 år. Men märker skillnad i kläderna och kroppen.

Hur har du gjort om du varit skadad eller sjuk?
– Jag har aldrig varit dunderförkyld, mest hängig, lite snorig och rosslig i halsen och har då kunnat springa ändå och bara tagit det lugnare ett par dagar. Ibland blir det som att jag springer ifrån förkylningen. Jag har jag aldrig varit så frisk som jag är nu.

Ellen springer varje dag – men högst 20 minuter åt gången

När jag ser bilderna på dig där du springer i skogen, med färgglad behå och stolt kropp – så blir jag helt lycklig. Vad har du fått för reaktioner?
– Jag får mest leenden och uppskattning. När jag lade upp bilden i en löpargrupp för springande tjejer så fick jag 900 likes och glada påhejande kommentarer. Det märks att det behövs tjejer som vågar visa andra att man är stolt över sin kropp, oavsett storlek.

Hur hittade du till löpningen?
– Jag hade konditionsträning som projektarbete i gymnasiet hösten 2008. Då provade jag hur mycket jag kunde förbättra konditionen på 12 veckor. Då gick jag från 1,1 km till 7,7 km. Jag sprang mitt första lopp 2009, Midnattsloppet, sedan började det eskalera. 2011 sprang jag min första mara på 5 timmar och 55 minuter.
 
Hur kom det sig att det blev ultralöpning?
– Efter mitt första marathon fick jag nys om att det fanns längre distanser, kallat ultralopp och sprang min första 2012 och efter det har jag varit fast! Jag älskar utmaningen i distansen och terrängen och att man inte alltid måste vara snabb.



Har du alltid kunnat vara stolt över din kropp, eller har det kommit i och med löpningen?
– Det är tack vare löpningen jag kan säga att jag älskar den, eftersom den hjälpt mig att inse vad jag klarar av. Det handlar mycket om vad man tänker om sig själv. Jag har självklart inte alltid varit nöjd med min kropp på det sätt jag är i dag. Men jag har insett att även när jag vägde som minst kunde jag inte inse hur smal jag var, för då gick jag ned i vikt för någon annan än mig själv.

Har du firat ditt 1000-runstreak på något sätt? Och har du några nya roliga utmaningar på gång?
– Jag firade genom att springa på Sollentunavallen. Planen var 100 kilometer, men blev "bara" 84. Jag tror jag har lite stress som ligger kvar och påverkar saker. Men nu tar jag tag i det en gång för alla och ska komma tillbaka ännu starkare igen.

Stort tack Elin, för att du delade med dig. Jag älskar verkligen människor som älskar sin kropp. Har du några sista tips till Vardagspuls läsare?
– Våga göra det som du vill, det som får dig att må bra och skratta! Glöm inte bort att du själv är den viktigaste personen i ditt liv! 

Elins 10 bästa tips på träningskläder

Elin jobbar i en sportbutik och vet allt om sportkläder för tjejer och killar som är stora i kroppen. Här är hennes bästa tips.

  1. Gå till en löpbutik där de gör löpanalyser (till exempel Intersport eller Löplabbet) för att prova ut ett par bra löparskor för just ditt löpsteg, så du slipper skador.
  2. Köp en bra sport-behå. Ligamenten slits ut om du inte ger brösten tillräckligt med support. Byt ut den varje år, till exempel när du köper nya löparskor eftersom elasticiteten i behån försvinner när du tvättar den. Så tränar du ofta, ha minst 2 sportbehåar.
  3. Använd sportslick eller vaselin mot skoskav.
  4. Svettas du lätt, använd funktionsmaterial i alla plagg, även strumporna, då minskar risken för skoskav.
  5. Springer du mycket eller står upp mycket på jobbet är kompressionsstrumpor eller kompressionskläder att rekommendera. Under långa jobbpass eller före/efter långa lopp jobbar jag alltid i det.
  6. Prova herrstorlek. Om du som dam har lite bredare fot och ligger i storlek 41-42 - var inte rädd att prova herrstorlek, ibland passar det bättre. Även ni herrar som har små fötter, gå på damsidan och bär era färgglada skor med stil! Våga bryta mönster!
  7. Samma gäller kläder! Innan jag gick ned en del i vikt så gick jag på herr kompressionskläder då de satt bäst. Jag kör med herrjackor eftersom jag är så lång och bredaxlad för att vara tjej.
  8. Våga vara långsam, bry dig inte om vad andra tycker och tänker! Kommer du ut på en 20 min promenad är det toppen! Tävla mot dig själv. Alla som kommer utanför dörren är vinnare!
  9. Våga drömma! Våga sikta mot de där målen som kanske ser ouppnåeliga ut, för vem vet hur långt man kan komma? Den enda som kan hindra dig är du själv!
  10. Var dig själv, gör det du vill! Vill du springa långpass innan frukost? Vill du klä dig i färgglada kläder? Vill du träna mot ditt första millopp eller att bara springa din första mil? Gör det oavsett vad grannarna eller vännerna tänker! 

OM ELIN

Namn: Elin Ragnarsson.
Ålder: 27 år.
Bor: Sollentuna.
Gör: Jobbar i sportbutik.
Familj: Singel.
Aktuell: Har firat sitt runstreak nummer 1000.
Blogg: elinragnarsson.wordpress.com
Instagram: elinr89