Bild: Runkeeper/GIH

Så många felsteg kan det bli med din träningsapp

Uppemot 30 procents felmarginal

Grattis! Har du gått 10 000 steg idag? Eller är flera av de där stegen i själva verket kanske från bussresan? Enligt idrottsfysiologen Mikael Mattson ska du inte lita blint på din träningsapps stegmätare som kan visa så mycket som 30 procents fel.
– Det är ganska svårt att känna skillnad på olika rörelser.

Publicerad 2016-03-17 | Vardagspuls

Allt fler använder sig av träningsappar för att mäta såväl vardagsmotionen, som kaloriförbränning och hårda fyspass. Men hur mycket kan man egentligen lita på dem?
– I grova drag kan man lita på apparna, säger Mikael Mattsson som är idrottsfysiolog vid Gymnastik-och idrottshögskolan i Stockholm och som utfört flera tester på flertalet aktivitetsarmband och träningsappar.

Han berättar att det är inbyggda accelerometer, alltså rörelseavkännare, som finns i stegräknare, aktivitetsarmband och numera även smartphones. Accelerometerns signal filtreras sedan så att man får fram data på bland annat antal steg.
– Men det är ganska svårt att känna skillnad på olika rörelser, vilket är den största anledningen till att det blir fel, säger Mikael Mattson och förklarar att en bussresa till exempel kan råka räknas in som steg.
– Det är relativt lika signal om man sitter på en buss som regelbundet guppar lite upp och ner, som om man går.

Pedagogisk funktion

Så är det då någon idé att ha de här apparna? Ja, för att få en generell uppfattning tycker Mikael Mattson. Man brukar säga att man ska gå 10 000 steg om dagen för att bibehålla en god hälsa och 15 000 steg för viktnedgång.
– Då kan det ju pedagogiskt vara bra om det visar sig att man bara går 2 000 steg per dag. Även om det är en viss felmarginal så säger det ju en hel del om man går för lite.

Mikael Mattsson och hans kollegor på GIH, har jämfört olika appar och kommit fram till att det kan skilja så mycket som 30 procent mellan dem trots att man gått lika mycket.
– Mätarna mäter rörelser, och så ska en viss signal omvandla till information om vad som är steg och vad som inte är steg, säger han och berättar att olika appar har olika algoritmer för det här.
– I vissa fall blir det svårare att få till ett steg – och då får man lägre beräkning, säger han och berättar att apparna ofta har en felmarginal på omkring 15 procent ner eller upp. Men i vissa fall blev det alltså en 30 procentig felmarginal.
Mätaren kan visa 10 000 steg fast du i själva verket bara gått 7 000.

Mikael Matsson anser att apparna visserligen gör nytta men att man ska vara medveten om problematiken och att det är variation mellan apparna.
– Vissa är värdelösa, de som är bra är ganska jämnbra och de blir bättre och bättre och algoritmerna uppdateras kontinuerligt.

Traditionella stegmätare är bättre

Men ett bättre alternativ till apparna är egentligen traditionell stegmätare som man fäster vid höften enligt Mikael Matsson.
– Då får du ofta ett mer riktigt resultat än en klocka du har på armen. Men om du har en smartphone i fickan så är det säkrare än en klocka på armen, säger han och förklarar att det beror på att det är lättare att känna av ett steg om mätaren sitter nära kroppens tyngdpunkt.
– Armarna kan man ju röra väldigt olika även om man promenerar.

Men även om antal steg blir rätt så kan apparna i dag inte känna igen vilken typ av steg det är, exempelvis om det är på platt underlag eller om du går uppför trappor. Och energiförbrukningen där blir ju naturligtvis olika.


Så behövs träningsappar då?


– Det finns en jättestor vinst med dem, exempelvis att man kan mäta över längre tid, vilket ger en bättre helhetsbild, säger Mikael Mattsson och menar att det kan vara bra både pedagogiskt för individen och för läkare som kan få värdefull information om patientens vanor och livsstil.
– Om man ska ge någon fysisk aktivitet på recept så är det jättestor fördel om man har en app att utgå från. Även om den mäter lite fel så har man en annan koll än tidigare.  

 Men summan av kardemumman när det kommer till stegmätare: Du kan lita på din app – i princip.
– Man får en bra uppskattning men man ska inte tro att det är exakt sant. Jag tycker att det finns stor potential i det, men man behöver inte överdriva nyttan av att ha det på sig dygnet runt.

Psst..
Ett större problem är felkalkyleringen vid energiomsättning. Enligt Mikael Mattsson är apparna inte lika tillförlitliga när det kommer till att räkna ut hur mycket kalorier man gjort av med.

– Det kan ju bli ganska katastrof. Vad gäller energiomsättningen kan det skilja sig 50 procent fel, så om du litar blint på vad den visar så kan följden bli att du äter för mycket eller för lite.
Läs mer om hur fel din pulsklocka kan räkna här

Resultat direkt!

Bild: Johnér

Det här händer i kroppen när du börjar träna

MOTION & TRÄNING När du börjar träna, för första gången eller efter ett uppehåll, tar det inte lång tid innan du får effekt. Tvärtom påverkas din kropp direkt på flera sätt. Vi har listat några av de skönaste.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.