Så fixar du kontorskroppen – Övning 1: Helikoptern

Publicerad 2015-03-23 | marten@vardagspuls.se
Gör så här

1. Ligg på magen och tryck ner höftbenen mot golvet.
2. Rulla bak axlarna så de kommer bort från öronen och dra ihop skulderbladen.
3. Knip med rumpan hela tiden och lyft upp magen mellan naveln och blygdbenet. Du vill ha en "kissnödig-känsla" hela tiden.
4. Blicken ska vara riktad rakt ner för att du ska få så rak nacke som möjligt.
5. Armarna börjar ovanför huvudet.

Redskap

Du kan använda till exempel en tom PET–flaska och vill du ha lite motstånd så fyller du den med vatten. Du kan även använda en nyckelknippa, en penna eller en liten sten. Egentligen nästan vad som helst.

Tränar vilken del av kroppen?

Den här övningen tränar upp hela ryggen. Dels genom att man jobbar statiskt med korsryggen då du har lyft upp bröstkorg från golvet och sen håller den positionen hela tiden. Sedan tränar du även upp musklerna på bröstryggen, stora som små. Du ökar även rörligheten runt axlar och bröst. Har du svårt att få över det du håller i den ena handen till den andra bakom ryggen så har du troligen en stelhet runt axlar och bröst. Desto viktigare är det då att du gör denna övning.

Utförandet.

Armarna startar ovanför huvudet. Håll flaskan i höger hand. Sänk ner armarna bakom ryggen. Lämna över flaskan från vänster till höger hand och så upp igen till startpositionen. Bytet med flaskan sker endast bakom ryggen!
I övningen ska du hålla överkroppen så stilla som möjligt. Blicken ska vara riktad ner mot golvet. Tänk dig att du har tennisboll mellan hakan och bröstkorgen och tittar du upp och fram så tappar du bollen.
Nacken ska vara så avslappnad som möjligt, men det kommer att vara en kamp i början att få nacken att slappna av. Ansträng dig att slappna av så kommer du till slut hitta din position för denna övning.