Vardagspuls tränare Oscar Jöback visar övningar du kan göra på jobbet. Från Vardagspuls den 23 mars.

Så fixar du kontorskroppen

Låt inte ditt arbete gå ut över din kropp - bästa tipsen för att komma igång

Oscar Jöback tipsar om hur du motverkar och förhindrar besvär efter mycket stillasittande och får en bra och naturlig kroppshållning. Så släpp skrivbordet och gör några av Oscars enkla övningar.

Publicerad 2015-03-23 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

De flesta av den moderna människans rygg och nackproblem beror på att vi är för stillasittande. Vi har gått ifrån den ursprungliga, svankande positionen som är på väg att försvinna.

Ett annat problem som ofta dyker upp är att vi rundar ryggen för mycket så våra ryggmuskler blir uttänjda, när de egentligen mår bäst av att vara sammandragna.
Vi sjunker ihop och det påverkar nacken, axlarna och ryggen. Känner du igen dig när du själv sitter vid skrivbordet? 

Nu tar Vardagspuls träningsexpert Oscar Jöback tag i problemet med våra stillasittande kontorskroppar och tipsar om ett antal olika övningar.

Övning 1: Helikoptern

Övning 2: Flygplanet

Övning 3: Sprattla med benen