leila söderholm förändra en vana Bild: Johnér

Så förändrar du enklast en dålig vana till en bättre

Lägg till bra saker istället för att ge dig själv förbud

Känner du att du vill se över din livsstil? Ändra, lägga till och ta bort några av dina vanor eller ovanor? Många av oss trillar snabbt tillbaka i vanliga hjulspår eftersom den nya vanan är för svår att hålla.
Här tipsar Vardagspuls Leila Söderholm om hur du ska göra för att få till en hållbar livsstilsförändring.

Publicerad 2016-10-24 | Leila Söderholm

När jag jobbar med att coacha människor till bättre hälsa, träffar jag många som vill ändra allt på en gång. De känner att de äter onyttigt, rör på sig för lite och stressar för mycket. Det blir många förändringar som har en tendens att bli väldigt stora och därför inverkar negativt på vardagen. Därför är det få människor som orkar hålla i sina nya vanor i mer än ett par dagar.

Om förändringarna innebär att du helt plötsligt tar bort allt som du brukar äta och bara äter gröna blad och stora köttbitar. Om du från en dag till en annan ska lägga in motion varje dag, ett intervallpass och två styrkepass per vecka, kommer det att kännas som ett stort steg och en väldigt stor förändring.

För att motverka stressen ska du dessutom meditera en stund varje dag och göra två yogapass per vecka. När stora förändringar införs, kommer din hjärna att protestera ganska rejält och efter några dagar tar du beslutet att ge upp – det här fungerar inte i din vardag eller i ditt liv. Du går tillbaka till dina gamla vanor men med en ny känsla av misslyckande – du hamnar i en negativ spiral.

Tricket och lösningen är att göra mindre förändringar och fylla på med bra saker, istället för att införa förbud eller för stora åtaganden som du inte orkar hålla hela vägen.

Om du tänker annorlunda och ändrar en vana i taget, kommer känslan av framgång att skapa en positiv spiral som gör att du håller i din nya vana på ett helt annat sätt, och efter några veckor så är din nya vana här för att stanna.

Våra kroppar har ett visst behov som måste uppfyllas, vi behöver vitaminer, mineraler och antioxidanter. Börja med att se till att få i dig det grundläggande som kroppen behöver för att få alla processer att fungera optimalt – utan att förbjuda något av det du äter idag. Ha alltid som ambition att äta:

  1. 500 gram grönsaker per dag. Det är ett minimum och du får gärna fylla på med mer. Blanda olika färger på dina grönsaker och ät färgrikt, mörkgröna blad, djupröd paprika, broccoli, rödkål osv, men ät även dina vanliga favoritgrönsaker. Chansen är stor att du blir mätt av att äta mer grönsaker och därför minskar ner på annan mat som inte är lika hälsosam.
  2. Fet fisk helst tre gånger i veckan så att du får i dig de viktiga omega 3-fettsyrorna – de är viktiga för att dämpa inflammationer. Det går också åt mycket omega 3 för att bygga upp hjärnans celler. Om du inte får i dig fisk bör du ta ett tillskott i form av omega 3-kapslar. De finns på hälsokostbutikerna och på apoteket.
  3. D-vitamin. Mellan november och mars när det är mörkare behöver vi i norden fylla på med D vitamin. Det finns starka bevis för att D-vitaminbrist kan orsaka depressioner och nedstämdhet liksom högt blodtryck. Musklerna blir också försvagade och det kan vara kämpigt att träna och lyfta tungt. Uthålligheten försämras och humöret blir sämre. D-vitamin finns i fet fisk, men till viss del även i kött och ägg. D-vitamin finns också i viss vild svamp, som kantarell, trattkantarell och karl johan.

Om du fyller på med rätt saker, kommer du att göra dig själv en fantastisk tjänst. Sannolikheten att du minskar intaget av sämre mat är också stor. Men så länge du inte inför några förbud kommer det att kännas helt okej att göra de här förändringarna – kanske till och med litet trevligt.

Börja med att införa enklare motion

När det kommer till motionen – gör det enkelt för dig själv och testa något som faktiskt är genomförbart. Börja med att införa dagliga promenader där du lägger ifrån dig mobilen innan du går ut. Låt tankarna vandra omkring och känn doften, hör ljuden och bara var i nuet. Det kan vara så enkelt att du i tio minuter går dit din näsa pekar och sedan vänder om tillbaka.

Och när du fått in den nya lilla vanan går du vidare och lägger till något annat. Din chans att lyckas är enormt stor