Bild: Olaf Schneider, Pixabay.

Så gör du mörkret och kylan till en fest

”Det är beroendeframkallande att vinterbada”

Är mörkret och kylan din fiende? Då kan det vara dags att tänka om. Det finns ju massor av härliga aktiviteter att göra. I alla fall om du frågar Mörkrets och kylans glada vänner – en ideell förening med sin bas i Skellefteå.

Publicerad 2016-11-28 | Vardagspuls

Sverige är ett mörkt och fruset land så här års och på vissa platser är det mörkare och betydligt kallare än på andra. Skellefteå i Västerbottens län är en av dem. Här finns Föreningen för mörkrets och kylans glada vänner. En förening som startades 2009 och då enbart med fokus på kulturella aktiviteter.

– Det är väldigt mörkt här under ett par månaders tid vilket kan medföra att man hamnar i ett melankoliskt läge. Många kulturpersonligheter är från norra Sverige. Titta bara på Sara Lidman och Stig Larsson som kommer från de här trakterna. De är djupsinniga. Jag tror att folk tänker mer när det är mörkt, säger Lars Westerlund som är ordförande för Mörkrets och kylans glada vänner.

Satte vintersimning på kartan

Med åren har föreningen utvecklats till att bli ett nav för vinteraktiviteter i Sverige. Det handlar om att, i samarbete med andra aktörer, vidareförädla mörkret och kylan till något som berikar livet både för människor som bor i mörka och kalla regioner och för de som besöker dessa områden.

– Mörker och kyla är den största råvaran i Skellefteå. Större än malmen och skogen och då gäller det att göra så mycket som möjligt av den, säger Lars Westerlund.

Och mycket har gjorts. Föreningen för mörkrets och kylans vänner var först med att lansera vintersimning som en sport i Sverige och den har vuxit så pass mycket att vintersimning blivit en del av världscupen.

Sjuksköterskan: "Därför badar jag kallt året runt"

”Vinterbad är som att springa marathon”

Att bada kallt och att tävlingssimma i kallt vatten har blivit lite av föreningens huvudnummer. I och med att föreningen anordnar kurser i vintersimning kommer det samtal från när och fjärran. Bland annat från ett gäng entusiaster från Japan som absolut ville komma till Skellefteå för att bada i det vinterbadcenter som finns där.

– Just vinterbad är ett växande fenomen. Du kan bada utan att behöva simma. Jag brukar jämföra vinterbad med ett marathonlopp. När du genomfört ett vinterbad så får du samma kick, samma endorfinmängd som när du ser mållinjen. Man vill göra det igen. Det är en härlig upplevelse. Jag vet många som gör det väldigt ofta. Det är beroendeframkallande, säger Lars Westerlund.

Tips på vinteraktiviteter i ljus och mörker

Bild: Sven Burman

Bada i kallt vatten: På flera orter i Sverige finns det klubbar som anordnar vinterbad. Tidigare studier visar på att vinterbad kan minska trötthet, dåligt minne och spänningar men också ge energi och bättre självkänsla. Så varför inte leta upp närmsta sjö för ett dopp? Hjärtsjuka personer eller personer med högt blodtryck bör dock avstå från vinterbad.

Barncurling: Går ut på att föräldrar skickar iväg sina barn på ett tefat mot ett mål på isen. Den som kommer närmast sitt mål vinner. Kom ihåg att enbart göra detta på platser där du vet med dig att isen är säker.

Gör snöänglar: Vem gör den vackraste snöängeln? Det låter kanske enkelt men svårigheten ligger i att ta sig upp från marken utan att förstöra sin ängel.

Vinteryoga: Leta upp närmsta ställe där det finns vinteryoga. Skapa värme inifrån, njut av naturen och tystnaden.

Anordna en snöskogsvandring: Samla ihop er ett par stycken och vandra i skogen tillsammans. Tungt för benen men bra för kropp och själ. Glöm inte pannlampan när mörkret börjar smyga sig på.

Bygg snöskulpturer: Gör som Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl och bygg snögrottor, snötunnlar och snöskulpturer – själv eller tillsammans med dina vänner eller barn.

Åk pulka: Ja, det är kul att åka pulka i backen. För dig som vill få lite extra motion: dra barn eller varor i pulkan. Det ger superbra motion.

Svischa fram på längdskidor: Härlig känsla, eller hur? Vare sig om det är i skogen eller på en idrottsplan ger turen på skidorna dig en härlig vinterupplevelse samt starkare kropp.

Spring eller gå i snön: Tungt men skönt på sitt sätt. Om möjligt, skaffa dig ett par icebugs-skor och ge dig ut och spring!

Intresserad av att veta mer om Föreningen mörkrets och kylans glada vänner? Besök deras webbplats.

PT-Leila

Bild: Moa Alexandersson

Slipp smärta och stelhet med enkel självmassage

MOTION & TRÄNING Går du runt och har ont någonstans? Eller känner dig väldigt stel i vissa muskler, då kan självmassage vara en väldigt god idé. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur.

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.