Träning och IBS Bild: Johnér

Knepen: Så håller du träningskläderna fräscha

7 tips för att slippa sura kläder – då håller de längre

Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina träningskläder så håller längre — Vardagspuls ger dig de bästa knepen.

Publicerad 2015-06-02 | Senast ändrad 2017-01-17 | Vardagspuls

Du har säkert varit med om det: träningskläderna eller skorna känns fräscha när du drar på dig dem och sätter igång med ditt träningspass. Men när du fått upp värmen är det en helt annan sak – de börjar lukta unket och kännas ofräscha. Inte helt kul om du befinner dig i en lokal full av människor.
Är det redan dags att köpa nytt? tänker du. Nej – inte förrän du testat dessa väl beprövade knep. Men vissa av dem provar du på egen risk...

1. Ättika

Det kan låta konstigt, men om du använder lite ättika i tvättmaskinen då och då så tar du kål på en hel del av de bakterier som gör att kläderna luktar. Ungefär en deciliter ättika i sköljmedelsfacket räcker till en full tvättmaskin. Alternativt så kan du låta kläderna dra i en balja med vatten och ättika, ungefär 2 dl ättika per 10 liter vatten, ungefär en kvart innan tvätt.

2. Maskintvätta gympadojorna

Det här görs på egen risk eftersom vissa skor är limmade och limmet riskerar att lösas upp i tvättmaskinen. Kolla tvättanvisningarna och tvätta inte för varmt. Fungerar särskilt bra med vita träningsskor eftersom vitt tvättmedel innehåller blekmedel som är bakteriedödande.

3. Skölj direkt

Låt inte bakterierna ligga och gro i plaggen mellan träningen och nästa tvätt. Om du gör det till en vana att alltid skölja upp träningskläderna i handfatet eller dra igång tvättmaskinen så fort du kommer hem från ditt pass så kommer de att hålla sig fräscha längre.

4. Undvik sköljmedel

Många moderna funktionskläder mår dåligt av att tvättas med sköljmedel. Detta på grund av att sköljmedlet kan täppa till porerna och kanalerna i tyget, kläderna slutar andas och börjar så småningom lukta. Så skippa sköljmedlet för de träningskläder som andas.

5. Frys kläderna

Kyla kan ta död på många av de bakterier som gör att kläderna luktar unket. Lägg de torra träningskläderna eller -skorna i en plastpåse och lägg in dem i frysen över natten eller på balkongen om det är vinter.

 

6. Variera dig

Favoritdojorna i alla ära, men det kan faktiskt vara en bra idé att låta träningskläderna cirkulera mer. Om du har några uppsättningar träningskläder och skor i omlopp så kan du ta hand om dem ordentligt, låta dem vila mellan varven och de håller längre. Ta ett varv i någon outlet-butik eller bland icke-märkeskläderna om du tycker att det är för dyrt att utöka träningsgarderoben.

7. Om du vågar: tvätta varmare

Det här vågar vi nästan inte rekommendera, men... många tillverkare av träningskläder fegar med tvättanvisningarna på sina produkter och rekommenderar lägre grader än vad kläderna faktiskt tål. Ofta dör bakterierna först vid 60 grader och det kan därför vara en bra idé att vrida upp temperaturen någon gång ibland. OBS! Detta görs förstås på egen risk eftersom kläderna riskerar att krympa.