Jessica Almenäs och Lovisa "Lofsan" Sandström Bild: Lina Eidenberg Adamo

Så här ska du träna när du är gravid

Lovisa ”Lofsan” Sandström ger sina bästa tips

Det kan vara svårt att veta hur man ska träna när man är gravid. Rädslan att göra illa sig själv eller bebisen i magen är stor för många. Lovisa ”Lofsan” Sandström och Jessica Almenäs ville ändra på detta och i början av 2018 kom boken ”Stora träningsboken för gravida”.

Publicerad 2018-02-16 | Agnes Loman

När man är gravid händer det massor med kroppen. För många är det en häftig upplevelse och för andra kan det vara riktigt jobbigt. De allra flesta upplever nog lite av både dessa världar. Det kan vara svårt att veta hur man ska ändra livsstil som gravid vad gäller kost och träning. När det gäller träningen kanske många känner sig rädda eller helt enkelt för trötta för att komma i gång med. 

Inga risker med att träna som gravid

Lovisa ”Lofsan” Sandström och Jessica Almenäs har skrivit flera böcker tillsammans och länge velat göra just en träningsbok för gravida. Medan Jessica Almenäs väntade sitt andra barn skrev de boken ”Stora träningsboken för gravida” där de blandar personliga egenskaper med en tränares expertkunskap. Vardagspuls intervjuade personliga tränaren Lovisa ”Lofsan” Sandström för att ta reda på hur man egentligen ska tänka med träningen som gravid. 

Varför ska man träna när man är gravid? 

– Det här skriver vi mycket om i boken. Det finns flera bra anledningar till att träna under en normal graviditet. Har man en normal graviditet finns det heller inga risker med att träna – så länge man tränar utifrån sin nivå, graviditetsvecka och sin dagsform. Dessutom ökar ofta välmåendet när du tränar muskler, hjärta och lungor tillsammans med avslappningsövningar. Det gör att många känner sig mer harmoniska och tillfreds med livet som gravid. 

"Jag varken kunde, ville eller fick träna"

Hur tycker du träningen hjälper när det är dags för förlossning?

– Många upplever att återhämtningen påskyndas och att det är lättare att slappna av under förlossningen. Man har bättre kontroll över sin muskulatur, man orkar helt enkelt förlossningens kraftiga påfrestningar bättre.

Du har själv två barn, hur har du tränat under dina graviditeter?

– Under min första graviditet hade jag föreliggande moderkaka och sammandragningar så då varken kunde, fick eller ville jag träna. Under min andra graviditet, som kom tätt inpå den första, tränade jag, föga förvånande, väldigt likt den träning som finns i boken. Styrketräning kombinerat med spinning och en del annat. 

Lovisa "Lofsan" Sandström fick inte träna under sin första graviditet. (Foto: Karl Nordlund)

”Kan vara smart att börja smått”

Vilka tre typer av träning är dina favoriter som man köra under hela graviditeten?

– Om du har en normal graviditet: promenader, knipövningar och knäböj. Gör det om det känns bra och om du inte känner smärta eller oro när du gör det.

En graviditet kan ju göra att man är trött eller mår dåligt, hur ska man orka träna?

– Det är inte konstigt att träning känns avlägsen när man mår illa eller är trött. Ibland kan fysisk aktivitet vara en bra medicin mot just det, ett bra sätt att bryta en ond spiral. Det kan vara smart att börja smått, nöja sig med enkla små pass och vardagsaktivitet. Att träna tillsammans med någon som peppar och ger dig beröm kan också hjälpa. 

Benböj är en bra övning man kan göra under hela graviditeten. I boken "Stora träningsboken för gravida" finns fler bra övningar. (Foto: Norstedts Förlag/Lina Eidenberg Adamo)

Då ska du avstå från träning

Finns det någon träning man ska undvika som gravid?

– En del träningsformer är jättebra för dig som är gravid, andra får man justera eller helt avstå ifrån, det beror lite på vilken trimester du befinner dig i. Efter halva graviditeten gör till exempel magövningar som sit-ups och plankan ingen nytta eftersom magmusklerna har delat sig. Satsa istället på att jobba med hela bålen, bäckenbotten och de inre magmusklerna. Precis som vid all träning ska du se upp med när det gör ont och du är orolig kontakta barnmorska eller sjukgymnast med specialkompetens inom graviditet.

Hur vet man att man inte tränar på ett sätt som kan skada en själv eller sitt barn?

– Gör aldrig något som gör ont. Träna heller inte något där du riskerar att utsätta kroppen för yttre våld som kampsporter, sport där det finns risk för att falla eller sporter med kroppskontakt eller tacklingar. Riskerna med att träna på ett sätt så barnet skadas är då obefintliga. Upplever du smärta, oro eller om du har en riskgraviditet, upprepade missfall, blödningar under andra eller tredje trimestern eller problem med försvagad livmoderhals ska du helt avstå från träning under graviditeten.

Kontakta alltid din barnmorska om du är orolig under din graviditet. 

Fakta Lovisa Sandström

Namn: Lovisa ”Lofsan” Sandström

Ålder: 33 år

Familj: Maken Hans och sönerna Sixten (8 år) och Baxter (7 år)

Bor: Södermalm, Stockholm

Gör: Träningsexpert, entreprenör, författare och föreläsare. Driver eget gym och träningsapparna Mized och Lofsangruppen. Publicerar varje vecka ett nytt avsnitt av Träningspodden (tillsammans med Jessica Almenäs).

Aktuell: Med boken "Stora träningsboken för gravida" (skriven tillsammans med Jessica Almenäs)