Så klär du dig bäst för träning i höstrusket Bild:

Så klär du dig bäst för träning i kyla

Köp dina träningskläder via Refunder – få pengar tillbaka

Brukar din träning gå i ide när hösten kommer? Då är det dags att tänka om! För kanske är det inte vädret det är fel på – utan dina träningskläder.

Publicerad 2017-10-11 | Senast ändrad 2017-11-15 | Vardagspuls

Att investera i kläder som både står emot väder och vind men som samtidigt andas och håller dig sval ökar chanserna för att din träning blir av – oavsett väder. För egentligen är ju den höga, klara höstluften som gjord för träning!

Vardagspuls tipsar om kläderna som skyddar mot höstrusket, utan att stå i vägen för din träning. Tillsammans med Refunder kan vi också erbjuda dig pengar tillbaka om du köper träningskläderna via dem från någon av deras anslutna butiker.

Du skriver upp dig gratis och får pengar tillbaka på alla dina köp hos hela 682 anslutna butiker. Du handlar i dina favoritbutiker precis som vanligt. Just nu får du dessutom 50 kronor extra tillbaka när du gör ditt första köp!

Anmäl dig till Refunder här – det är gratis och du får pengar tillbaka på alla dina köp!

För henne

Löparhandskar med reflexer, Nike, 300 kronor. Sport-BH (hög support), Casall, 249 kronor. Löparmössa med reflex, Nike, 250 kronor. Löpartröja med hög krage och reflexer, Under Armour, 399 kronor. Löparskor för terräng, Reebok, 699 kronor.

Alla kläder finns att köpa via Refunder – bli medlem nu!

För honom

Leggings, Under Armour, 449 kronor. Tränings-t-shirt, Nike, 250 kronor. Löparkeps, Nike, 250 kronor. Löparskor för terräng, Under Armour, 999 kronor. Långärmad träningströja, Adidas, 349 kronor.

Alla kläder finns att köpa via Refunder – bli medlem nu!

6 tips när du väljer träningskläder

  1. Anpassa kläderna efter dig själv. Hur vi upplever kyla skiljer sig från person till person. Medan vissa vill ha vantar i plusgrader vill andra ha det först vid 15 minusgrader. Det kan vara en god idé att klä dig så att det känns lite kallt när du precis börjar din löprunda eller ditt träningspass. Huvudsaken är att din temperatur känns behaglig när du fått upp flåset och din temperatur har stigit något. Då orkar du längre.
  2. Lägg till eller dra ifrån i farten. Det finns tunnare mössor, pannband och vantar i funktionsmaterial som passar utmärkt för träning i höstrusket. Det smarta med sådana små plagg som gör stor skillnad är att du kan dra av dig dem och stoppa i fickan för att reglera temperaturen  i farten. Eller ta med dig dem i fickan och dra på dig om du tycker att det känns lite kyligt. Förutsatt att du har fickor det vill säga, så tänk på det också...
  3. Lager på lager. Klä dig i många lager eftersom den uppvärmda luften mellan lagren hjälper dig att håll temperaturen. Börja med en t-shirt eller ett linne närmast kroppen. Därefter ett långärmat underställ över och ett par tights, hellre för stora eftersom det kan bli kallt om det uppstår en glipa längst ner. Om du är frusen: satsa på en bra vindjacka, varma strumpor, tights med vindskydd över låren eller ett par rejäla shorts eller träningsbyxor över tightsen.
  4. Använd reflex! Tänk på att det är mörkare ute och att det kan vara svårt för bilister och cyklister att se dig. Använd en lös reflex, kläder med reflexdetaljer eller en reflexväst utanpå träningskläderna. Viktigt!
  5. Bli terränggående. Det kan vara bra att ha ett par skor med halkskydd för löpning i lera, på blöta löv eller tidig is. Ett lätt sätt att minska skaderisken, och det är ju roligare att springa om du slipper oroa dig för underlaget.
  6. Håll dig torr! Det finns massor av träningskläder i funktionsmaterial som både andas och som håller dig torr. En skyddande keps kan vara skön att ha om du överraskas av regnet under din löprunda.