Leila Söderholm träna plocka äpplen Bild: Privat

Så kombinerar du vardagssysslorna med träning

Plocka fallfrukt med benböj

Vår PT-Leila missar aldrig en chans till träning – och det borde inte du heller göra! Här tipsar Leila om hur du kombinerar höstens att göra-lista med träning, två flugor i en smäll alltså! Dessutom bjuder hon på ett smarrigt recept.

Publicerad 2017-09-18 | Leila Söderholm

Vårt hus ligger i en gammal trädgård med sex äppelträd. Det blir en del fallfrukt när det är säsong. Istället för att sucka och försöka att på ett så lätt sätt som möjligt plocka upp dem, så gör jag det till ett krävande träningspass. Jag gör ett benböj varje gång jag tar upp äpplen med händerna, Har jag tur följer flera äpplen med vid varje böj men oftast bara två, så det blir en del böj. 

Pulsen går upp rejält

Förra hösten fick jag ihop 236 benböj under någon timme. Jag har lärt mig älska att plocka fallfrukt. Det är ett bra träningspass och så mysigt för hjärnan att vara utomhus under ett tak av träd och andas luft som är full av syre. När jag kör iväg med frukten till komposten så är det med racerfart skottkärran far fram. Det betyder att pulsen går upp rejält. Vägen tillbaka går ännu snabbare med en tom skottkärra. Har du inga egna träd, hjälp någon som har det. Det kommer att tas emot så tacksamt. Då har du gjort en gärning vilket ger extra lycka.

Det här sättet att träna kan du applicera på allt. Städning är roligare med ett gummiband runt knäna. Dammsuga gör du med utfall. Tvätta fönster är superträning för armar och bål. Viker tvätt gör du på ett ben och så vidare. 

Äpplen med vaniljkvarg

Prova mitt bästa kvälls eller fredagsmys som gör mig nöjd, mätt och som stillar sötsuget. Enkelt och det går väldigt snabbt att göra. Det smakar som äppelkaka med vaniljsås, mina barn älskar det. 

Ingredienser:

Äpple
Kokosfett eller smör
Ekologisk kanel
Vanilj kvarg utan tillsatt socker
1 tsk solrosfrön

Gör så här: 

  1. Skala och klyfta valfri mängd äpplen (jag använder ett äpple per person)
  2. Stek klyftorna i lite kokosfett eller smör/rapsolja, krydda över rikligt med ekologisk kanel. Vänd klyftorna och krydda gärna mer kanel på andra sidan. Stek dem i några minuter och försök att behålla krispigheten i mitten av äppelklyftan. 
  3. Häll upp i en skål, klicka upp Vanilj kvarg utan tillsatt socker och strö över solfrosfrön. Ät långsamt och njut!