Leila Söderholm Vardagspuls PT träning Bild: Privat

Så kommer du igång med träningen efter semestern

6 användbara tips från PT:n Leila Söderholm

Slappade du till ordentligt under semestern? Känns vägen till träningen längre än någonsin? Ingen fara! Med träningsexperten Leila Söderholm tips kommer du igång igen på nolltid.

Publicerad 2015-08-17 | Senast ändrad 2017-08-02 | Vardagspuls

Nu är de flesta tillbaka på jobbet igen efter sommarens ledighet. Att kombinera vila med träning är inte alltid det lättaste och många slappar till mer än vad de från början tänkt. Vägen tillbaka till gymmet eller motionsspåret kan kännas lång efter timmarna i hängmattan och det där extra glaset med rosévin.

Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tycker att det är viktigt att man håller i träningen även under semestern. Men det går att hitta tillbaka även om du känner dig trött i kroppen efter flera veckors inaktivitet.

– Så snart du börjar träna och leva nyttigt igen så känner du skillnad. Musklerna lagrar kolhydrater direkt efter träningspass vilket gör att de känns fastare nästan direkt efter ett pass, säger hon och fortsätter.

– När du dessutom börjar röra på dig efter en lång tids inaktivitet så känner du dig piggare nästan direkt och du börjar också äta bättre.

”Boosta dig själv”

Om du har ätit mycket socker och druckit mycket alkohol under din semester är det särskilt viktigt att du ställer om. En vit vecka utan socker kan göra att du kommer ur semesterns onyttiga vanor, menar Leila Söderholm.

– Boosta dig själv med nyttiga saker när du kommer tillbaka med vardagen igen. Det är viktigt att fylla på med grönsaker, dricka smoothies och rensa bort allt socker och alkohol från vardagen. Ge kroppen en chans att stärka sig, efter en vecka minskar suger efter det onyttiga, säger hon.

Nedan har Leila Söderholm delat med sig av sina bästa tips för dig som vill komma igång med träningen efter semestern. Dessutom delar hon med sig av instruktioner till ett lättare träningspass – en perfekt start på höstens träning.

 

1. Var utomhus mycket

Passa på att vara utomhus så mycket du hinner under sensommaren. Dagsljuset reglerar halten av hormonet melatonin som i sin tur reglerar vår sömn. Tanka solljus och njut av naturen medan du kan genom att gå powerwalks, springa eller cykla.

2. Snabba dig på innan vintern kommer

Vi har en lång, mörk vinter framför oss och det är lättare att möta den om du är i god form. Många av oss lägger på några extra kilon under semestern och att börja hösten med att ligga efter med träning och hälsa är ingen bra idé.

3. Ta hjälp

När du börjar jobba ta tag i en kollega och bestäm er för att göra någon form av aktivitet varje dag. Det kan vara en powerwalk på lunchen, tio benböj i timmen eller att alltid vänta på att kaffemaskinen ska bli klar i plankan-ställning.

4. Bestäm dig – på riktigt

Bestäm dig i förväg för att du ska börja träna och se över din kost direkt efter semestern. Se det som ett kontrakt du upprättar med dig själv.

5. Schemalägg

Skriv in i din kalender när du ska röra dig och vad du ska göra. Då slipper du tveka när det väl är dags och det är lättare att det blir av.

6. Använd dina transportsträckor

Ett bra sätt att få in träningen som en naturlig del i vardagen är att använda transportsträckorna. Cykla till jobbet ett par gånger per vecka. Gå av från bussen några stationer tidigare och ta en promenad. Gör din transportsträcka både längre och mer spännande genom att a en omväg och titta på nya platser på väg till jobbet.

Leilas kom-igång-pass

”Ett perfekt träningspass för att komma igång igen efter semestern. Tre pass på bara 15 minuter vardera i veckan gör underverk.”

Gör 10 benböj, 10 situps, 10 upphopp, 10 utfall och sedan 10 rygglyft. Upprepa tills dina 15 minuter har gått.