Bild: Privat

Så kommer du igång med träningen efter semestern

6 användbara tips från PT:n Leila Söderholm

Slappade du till ordentligt under semestern? Känns vägen till träningen längre än någonsin? Ingen fara! Med träningsexperten Leila Söderholm tips kommer du igång igen på nolltid.

Publicerad 2015-08-17 | Senast ändrad 2016-08-05 | Vardagspuls

Nu är de flesta tillbaka på jobbet igen efter sommarens ledighet. Att kombinera vila med träning är inte alltid det lättaste och många slappar till mer än vad de från början tänkt. Vägen tillbaka till gymmet eller motionsspåret kan kännas lång efter timmarna i hängmattan och det där extra glaset med rosévin.

Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tycker att det är viktigt att man håller i träningen även under semestern. Men det går att hitta tillbaka även om du känner dig trött i kroppen efter flera veckors inaktivitet.

– Så snart du börjar träna och leva nyttigt igen så känner du skillnad. Musklerna lagrar kolhydrater direkt efter träningspass vilket gör att de känns fastare nästan direkt efter ett pass, säger hon och fortsätter.

– När du dessutom börjar röra på dig efter en lång tids inaktivitet så känner du dig piggare nästan direkt och du börjar också äta bättre.

”Boosta dig själv”

Om du har ätit mycket socker och druckit mycket alkohol under din semester är det särskilt viktigt att du ställer om. En vit vecka utan socker kan göra att du kommer ur semesterns onyttiga vanor, menar Leila Söderholm.

– Boosta dig själv med nyttiga saker när du kommer tillbaka med vardagen igen. Det är viktigt att fylla på med grönsaker, dricka smoothies och rensa bort allt socker och alkohol från vardagen. Ge kroppen en chans att stärka sig, efter en vecka minskar suger efter det onyttiga, säger hon.

Nedan har Leila Söderholm delat med sig av sina bästa tips för dig som vill komma igång med träningen efter semestern. Dessutom delar hon med sig av instruktioner till ett lättare träningspass – en perfekt start på höstens träning.

 

1. Var utomhus mycket

Passa på att vara utomhus så mycket du hinner under sensommaren. Dagsljuset reglerar halten av hormonet melatonin som i sin tur reglerar vår sömn. Tanka solljus och njut av naturen medan du kan genom att gå powerwalks, springa eller cykla.

2. Snabba dig på innan vintern kommer

Vi har en lång, mörk vinter framför oss och det är lättare att möta den om du är i god form. Många av oss lägger på några extra kilon under semestern och att börja hösten med att ligga efter med träning och hälsa är ingen bra idé.

3. Ta hjälp

När du börjar jobba ta tag i en kollega och bestäm er för att göra någon form av aktivitet varje dag. Det kan vara en powerwalk på lunchen, tio benböj i timmen eller att alltid vänta på att kaffemaskinen ska bli klar i plankan-ställning.

4. Bestäm dig – på riktigt

Bestäm dig i förväg för att du ska börja träna och se över din kost direkt efter semestern. Se det som ett kontrakt du upprättar med dig själv.

5. Schemalägg

Skriv in i din kalender när du ska röra dig och vad du ska göra. Då slipper du tveka när det väl är dags och det är lättare att det blir av.

6. Använd dina transportsträckor

Ett bra sätt att få in träningen som en naturlig del i vardagen är att använda transportsträckorna. Cykla till jobbet ett par gånger per vecka. Gå av från bussen några stationer tidigare och ta en promenad. Gör din transportsträcka både längre och mer spännande genom att a en omväg och titta på nya platser på väg till jobbet.

Leilas kom igång-pass

”Ett perfekt träningspass för att komma igång igen efter semestern. Tre pass på bara 15 minuter vardera i veckan gör underverk.”

Gör 10 benböj, 10 situps, 10 upphopp, 10 utfall och sedan 10 rygglyft. Upprepa tills dina 15 minuter har gått.

Resultat direkt!

Bild: Johnér

Det här händer i kroppen när du börjar träna

MOTION & TRÄNING När du börjar träna, för första gången eller efter ett uppehåll, tar det inte lång tid innan du får effekt. Tvärtom påverkas din kropp direkt på flera sätt. Vi har listat några av de skönaste.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.