gym träning fitness orka Bild: Johnér Bildbyrå

Så lurar du dig själv att träna hårdare

Smarta knepet: distrahera dig själv

Blev det ännu ett pass på gymmet när du lufsade runt lite håglöst, drog några varv på roddmaskinen och inte fick särskilt mycket gjort?
Nu har forskare kommit fram till hur du kan bli mer effektiv under träningspasset.

Publicerad 2015-06-24 | Senast ändrad 2017-07-19 | Vardagspuls

Det är en klassiker. Du stegar in på gymmet, nöjd över att ens ha tagit dig dit, men redan efter tio minuter är du uttråkad. Fitness-planscherna på väggarna duger inte som motivation.

Nu visar ny forskning att en bra distraktion är bästa hjälpmedlet för dig som vill uträtta storverk på gymmet. Att göra två saker samtidigt visade sig kunna lura försökspersonerna att träna mer effektivt, enligt en amerikansk studie från University of Florida. En bra kombination är något som håller din hjärna stimulerad samtidigt som du utför monoton träning, som att springa på löpband, hålla igång på crosstrainern eller cykla på träningscykeln.

3 bra sätt att distrahera dig under passet:

1. Spela mobilspel

En utmärkt syssla om du sitter på träningscykeln. Om du verkligen fastnar i spelet så kommer träningstiden att flyga förbi.

2. Läsa en bok

Det här är en annan bra distraktion på träningscykeln. ”Det ska vara en spännande handling som verkligen fångar dig” säger forskaren Lori Altmann till Prevention.com. Självklart är ljudböcker i hörlurarna den perfekta lösningen för löpturen.

3. Lyssna på en podcast

Det här är toppen för löpning eller på crosstrainern. Rafflande podcasts som ”Serial”, ”Fallet” eller varför inte ett sommarprat som verkligen engagerar dig, en bra podd kan få dig att glömma tid och rum medan du tränar.

Källa: Prevention.com