Lisa Beskow: Så orkar du träna efter jobbet Bild: Privat

5 tips på hur du orkar med kvällsträning efter jobbet

Knepen som får dig att orka när du ”inte orkar”

Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Publicerad 2016-11-21 | Senast ändrad 2017-02-17 | Vardagspuls

”Jag hade tänkt träna efter jobbet, men jag kände mig trött så jag hoppade över det. Nästa gång ska jag komma iväg!” Känner du igen dig? Vardagströttheten och livspusslet kan ofta kännas som oöverkomliga hinder som står i vägen för träningen – trots att träningen skulle kunna hjälpa oss att hantera just de hindren.

Lisa Beskow arbetar som handläggare på Migrationsverket i Göteborg. En normal arbetsdag slutar hon vid ungefär halv fem. Vid det laget är hon ofta jättetrött.

– Jag kan vara riktigt sliten eftersom det är så mycket som händer på jobbet. Då är träning egentligen det sista jag vill ägna mig åt, berättar hon.

Ändå lyckas hon ta sig iväg på träning två till tre gånger i veckan. Så hur gör hon för att träna, trots att hela kroppen skriker nej och hellre vill lägga sig i soffan? För Lisa Beskow handlar det egentligen inte om motivation, utan om något så tråkigt som disciplin.

– Har jag inte disciplinen finns det ingen motivation i världen som kan vinna över min vardagströtthet. Jag drar mig också för att träna. Men jag har hittat en lösning: jag bokar alltid in passet direkt efter jobbet, så att jag nästan har lite bråttom till det. Om jag kommer hem, sätter mig ner och väntar en timme är det kört. Då vinner tröttheten över mig, säger hon.

Prioritera bort annat

Lisa Beskow stukade foten illa i augusti och tog ett uppehåll från träningen i ett par månader. Då märkte hon stor skillnad i sitt humör och mående. När hon började med överkroppsövningar igen kände hon hur hon kom tillbaka.

– Det var verkligen jättestor skillnad. När jag inte tränade var jag mer negativ och trött. Små jobbiga saker blev mycket större. Som att övertala sexåringen att hon måste ha regnkläder på sig när det regnar ute...

En av de viktigaste lärdomarna hon har dragit är att man måste prioritera bort annat för att kunna ge sin hälsa utrymme.

– Det går att ta bort många "måsten". Mitt hem måste inte se ut som en inredningstidning. Vi kanske inte äter världens bästa mat varje dag. Men vi mår bra och jag orkar lägga tid på träning. Ta av den energi som du lägger på att upprätthålla den där fasaden och lägg på att ta hand om insidan istället.

5 tips som hjälper dig att orka

  1. Boka in träningspasset direkt efter jobbet så hinner du inte tänka efter. "Om jag kommer hem och sätter mig ner är det kört” säger Lisa Beskow.
  2. Förbered middagen. Huvudsaken är att det är enkelt så du slipper tänka på det. Koka quinoa och frys in, sedan kan du värma upp den och blanda i grönsaker och en burk tonfisk, tipsar Lisa Beskow om. Gott, nyttigt och superenkelt. "En bra efter-tränings-middag tar under tio minuter att laga.”
  3. Ta med träningsmatta. Kommer du inte iväg till något pass eller någon träningslokal kan du träna var som helst på en medhavd matta. ”Jag tränar när jag väntar på att min dotter Alicia ska bli klar med sin gymnastik till exempel” säger Lisa Beskow. ”Olika magövningar, rumpa, armar, utfall, plankan och knäböj. Det är inte så genomtänkt, jag kör det jag kommer på tills jag blir svettig.”
  4. Tänk på hur det känns efteråt. ”Jag tänker alltid på målet när jag känner att jag inte orkar. Hur kommer det att kännas efteråt? Jag vet ju att jag kommer gå som på moln efter passet.”
  5. Boka tid med dig själv. Om du inte bokar ett träningspass kan du ändå boka in en tid – med dig själv. Skriv in i kalendern och se det som ett löfte som du inte får bryta. ”Om jag bara tänker att "jag ska ut och springa i kväll, kanske, eventuellt" då blir det inte av.”