Kvinnor som sitter i en trädgård och dricker vin Bild: Mostphotos

Så påverkar alkohol din träning

När det börjar bli varmare tänds grillen var och varannan kväll, umgänget ökar och uteserveringarna öppnar. När semestertider stundar så är det för många naturligt att dricka mer alkohol. Leila förklarar hur det kan påverka din träning.

Publicerad 2017-06-07 | Leila Söderholm

Alkohol är ett känt gift för kroppen och en måttlig konsumtion är att föredra om man vill hålla sig i sin absolut hälsosammaste form. Att njuta är livet är viktigt och om alkohol ingår i tillvarons guldkant så ska den såklart få göra det, men med måtta. Hur påverkar en ökad alkoholkonsumtion din träning? Hur ska man tänka när det gäller alkohol och träning?

Träning är alltid en bra idé

Alla tester både i laboratorier och genom rörelsetester visar att reaktionstider, beslutsförmåga och koordination försämras kraftig vid alkoholpåverkan, även dagen efter. Den försämrade prestationsförmågan gör att träningen inte ger samma resultat. Träning är alltid bättre än ingen träning. Dagen efter kan det vara en god idé att träna lite lugnare och lättare, om du inte känner dig i form, för att undvika skador. Trots att du tränar så kommer dina nivåer av hormonet testosteron att vara sänkta, vilket medför att musklerna inte byggs upp lika väl och även detta påverkar förbränningen.

Kan påverka din träning i flera dygn

En annan aspekt är nedsatt muskelstyrka, som dels beror på muskelns förmåga att utveckla kraft och dels nervsystemets förmåga att aktivera muskeln. Efter måttlig alkoholkonsumtion finns inga tecken på muskelskada, men kraftutvecklingen är ändå sänkt, vilket tyder på att nervsystemet inte kan aktivera muskeln lika mycket som normalt. De negativa effekterna av alkohol finns kvar även efter det att alkoholen har brutits ned, och dessa kan försämra fysisk prestationsförmåga upp till mer än 60 timmar efter intag av alkohol. Om man dricker flera kvällar i rad blir försämringarna ännu större. De sänkta hormonnivåerna försämrar uppbyggnaden av skelettmuskler.

Blir lätt för mycket av det goda

Så länge du har alkohol i kroppen så kommer din förbränning att försämras märkbart. Kroppen fokuserar på förbränningen av alkohol istället för fett, varför den naturliga förbränningen som ständigt är igång, stannar av.  Förutom effekterna så är det bra att tänka på att flytande föda är något som det är enkelt att få i sig mycket kalorier av. Alkohol är en riktig kaloribomb som också gör att det är lätt att äta mer än vad du tänkt från början. Det är lätt att det blir för mycket av det goda och det tillsammans med att träningen kanske fungerar sämre gör att det kan vara värt att ta dig en funderare på när alkoholen kan bytas ut mot något annat istället.

Själv tar jag gärna ett glas vin till maten och till och med två ibland, men långt ifrån varje dag under semestern.

Kram Leila

Källa: Systembolaget