En norsk studie visar att en långsam promenad på 15 minuter ger mätbara effekter. Bild: Ulf Huett Nilsson/Johnér

Så påverkas du av en kort promenad

30 minuter om dagen räcker långt

Vi i Sverige tränar hårt men sitter också mer än övriga européer. 
En 30 minuters promenad om dagen räcker för att kroppen ska komma igång och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Publicerad 2015-02-10 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

Förr gick vi till brevlådan och hämtade posten en gång om dagen. Nu trillar den in i fickan där du har mobilen. Vi behöver ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort promenad en gång om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen promenad eller motion alls.

15 minuter ger mätbar effekt

Redan de gamla grekerna slog fast att promenera inte bara var en toppenmotion utan också den bästa medicinen. Hippokrates, läkekonstens fader, sade att "Människans bästa medicin är att promenera."
Enligt en norsk studie från 2009 ger en långsam promenad på 15 minuter efter lunchen en mätbar effekt. Din promenad höjer pulsen så pass att du sänker blodsockret och minskar insulinpåslaget vilket är bra för hälsan och främjar viktminskning.
En längre och snabbare promenad gav förstås större effekt – men en enkel bensträckare på en kvart ger alltså mätbara resultat.

Källor:
Till fots av Mai-Lis Hellenius och Ola Skinnarmo, Expressen Hälsoliv