Leila Söderholm visar hur du testar din kroppshållning Bild: Moa Alexandersson

Så testar du din hållning

PT-Leila: Viktigt ändra din kroppsställning i vardagen

Du som sitter länge vid ett skrivbord hela dagarna märker snart att det är lätt att tappa hållningen. Träning i vardagen är förstås mycket bra men det är också viktigt att då och då ändra din kroppshållning för att minska risken för framtida problem. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar dig hur.

Publicerad 2017-02-28 | Leila Söderholm

Sitter du långa stunder är det lätt att tappa hållningen efter en tid. Det krävs ganska mycket för att kroppen och musklerna att orka hålla överkroppen i en korrekt ställning och koncentrerar vi oss är det lätt att vi sjunker ihop i bröstryggen.

Musklerna i ryggens baksida orkar inte hålla i ordentligt och musklerna på framsidan är starka och korta vilket gör att de drar axlarna framåt. Med framåtrotade axlar hamnar axlarna och ryggens leder, senor och muskler i ett utsträckt felaktigt läge vilket gör att de tillslut går sönder eller tappar sin cirkulation med smärta som följd.

Har du ont så kan du träna, stretcha eller få behandling för din smärta men om du inte ändrar din kroppsställning i vardagen så kommer problemet att komma tillbaka eller aldrig försvinna.

Växla mellan att stå och sitta

En viktig parameter är att ta pauser. Ta en paus, ställ dig upp och korrigera din hållning. Ryggen orkar inte hålla samma ställning timme efter timme. Du kanske faller ihop i ländryggen och då följer axlar och nacke med. Variera mellan att stå och sitta.

Skapa cirkulation, rör dina axlar genom att göra cirkelrörelser, sträck händerna mot taket och gör dig så lång som möjligt, knäpp händerna bakom ryggen och brösta upp dig. Allt det här tar minimal tid från arbetet men kan göra att din kropp håller på ett helt annat sätt.

Hur hittar vi då den perfekta hållningen?

Ett bra sätt är att sträcka på dig, överdriv och tänk dig att du ska bli 10 cm längre eller att någon drar dig uppåt i håret. När du sträcker på kroppen så känns det tydligt att magens muskler kopplas på. Försök och behåll den ställningen och spänningen i magen.

Sträck upp armarna

Ett väldigt bra självtest för att se om din hållning är korrekt för dina axlar är dessa ( se bilden ovan). Sitter du alldeles för ihopsjunken så kan du inte sträcka dina amar rakt upp mot taket. På bilden syns tydligt att axlarna är framåtroterade och att bröstryggen kutar. Då är det omöjligt att få upp armarna högre.

Sitter du korrekt?

Om du sträcker på kroppen och aktivera magen samt roterar axlarna bakåt då kan du helt plötsligt sträcka dina armar rakt upp. Nu kan axlarna röra sig hela vägen och armarna kan peka rakt upp mot taket. Det här är ett otroligt bra test för att se om du sitter korrekt.