springer joggar löpning Bild: Johnér

Därför ska du satsa på korta men fler pass

Så maxar du din förbränning

Vill du träna smart? Då ska du satsa på korta men många pass. Och skippa långkörarna som du ändå bara hinner få in några få gånger i månaden.
Fler korta pass gör nämligen att du förbränner mer energi under resten av dygnet än om du kör långa men färre.

Publicerad 2016-06-07 | Senast ändrad 2017-01-19 | Vardagspuls

Trodde du att det framför allt är under själva träningspasset som du förbränner? Då bör du tänka om. Träning ökar din förbränning även under resten av dagen. Under träning så frisätts nämligen mer fettsyror i blodet vilket gör att kroppen har lättare att ta upp och använda fett som energi även efter passet.

Det finns studier som visar att det är mer effektivt med en halvtimmes högintensiv intervallträning än en timmes medelhård jogging, skriver Sats magasin. Och det räcker med 25-30 minuters jogging för att få ut lika mycket som av en timmes rask promenad enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson. Så förutom att du sparar tid så kommer den ökade konditionen du får också öka din förbränning under resten av dygnet.
– Fler korta pass gör att man bränner mer energi än vid färre långa, säger Mikael Mattsson till Sats magasin.

Självklart är det bra för muskler och leder att köra längre konditionspass också. Men om man måste välja mellan långa och korta pass så är det alltså korta men många pass som vinner i längden när det kommer till den totala förbränningen sett över hela dygnet.

8 övningar som håller dig skadefri i joggingspåret

Jogga eller gå?

Och så är det den där ständiga frågan: är det bäst att bränna fett eller kolhydrater? Ska man träna på fastande mage och är morgonträning bättre än kvällsträning?  Faktum är att det i längden inte spelar någon roll när det kommer till fettförbränningen. Mikael Mattsson säger till Sats Magasin att det inte blir någon skillnad för kroppen om det är mestadels fett eller kolhydrater som du bränner under själva träningspasset. Du kommer under resten av dygnet att ha en fortsatt högre ämnesomsättning oavsett.
– Om kroppen bränner mycket kolhydrater under träningen så bränner den mer fett under resten av dagen, och tvärtom, säger han.

Och för att gå ner i vikt så måste du göra av med fler kalorier än du stoppar i dig. Enkel matematik helt enkelt. Visst, du bränner proportionellt mer fett än kolhydrater när du promenerar än joggar, men du kommer totalt sett ändå förbränna mer av en joggingtur än en powerwalk.

Pssst!

När det kommer till bättre välmående och lägre blodbetter och blodtryck så har dock studier visat att det är lika effektivt med en rask promenad som en joggingtur!