Slipp smärta och stelhet med självmassage Bild: Moa Alexandersson

Slipp smärta och stelhet med enkel självmassage

PT-Leila visar hur du använder en massagerulle

Går du runt och har ont någonstans? Eller känner dig väldigt stel i vissa muskler, då kan självmassage vara en väldigt god idé. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur.

Publicerad 2016-12-19 | Senast ändrad 2017-05-12 | Leila Söderholm

Det ger enormt stor effekt och hjälper musklerna med bättre cirkulation, att bli mjukare, mer följsamma. Runt musklerna sitter bindväv som också får sig en genomkörare när du masserar med yogarulle. Bindväven sammanlänkar våra muskler i stråk som samarbetar. Det är alltså inte bara musklerna som påverkas utan bindväven är enormt viktigt för vår funktion.

Tänker du nu kanske att det är många timmars upprepande massage som gäller? Då är det en god nyhet att du inte behöver hålla på så länge. Korta pass gör underverk!

Anpassa hårdheten

Investera i en massagerulle, foamroller eller triggerpoint roll, det finns många olika namn. Du hittar dem i de flesta sportaffärer och på de stora billighetskedjorna, vill du beställa på nätet kommer du att hitta många olika märken.

Kolla extra att det märket har bra hållbarhet, du ska lägga hela din kroppstyngd på den så det gäller att den här stabil och behåller sin runda form. De mjukare masserar inte lika hårt, är du känslig för smärta så kan det vara idé att börja med en mjukare. 

När du sen börjar massera dig själv så tänker du så här:

  • Andas med djupa andetag och låt varje utandning föra med sig mer avslappning rulla långsamt, du ska riktigt känna hur du knådar muskler och bindväv.
  • Slappna av i området som du masserar och gör det för ont så ligg kvar en stund med ett tryck på det onda området, det hjälper också.
  • Gör det för ont så kommer du inte att kunna slappna av och då drar musklerna reflexmässigt ihop sig, vilket gör att du inte kommer åt den fantastiska massagen.

Vi börjar med att massera benen:

  • Rulla långsamt fram och tillbaka i ca 30 sekunder eller 10 gånger över musklerna.
  • Byt position så att du känner att du får med hela låret genom att vinkla dig lite.
  • Börja med framsida lår och slutför dem innan du börjar med vaderna.

 

 

Massera varje dag, så ska du få se en stor förändring!