Här börjar Sofias nya, hälsosamma liv

 

Del 1: Mätning, vägning och konditionstest-

 

Del 2: Sofia tränar tillsammans med barnen.

Häng med när Leila vardagstränar trebarnsmamman Sofia – vi följer dem under hela säsongen

Trebarnsmamman Sofia vill trappa upp sitt liv och komma i gammal god form. Vardagspuls träningsexpert coachar och hjälper henne med enkla övningar alla kan prova hemma.

Publicerad 2015-02-13 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

Vid första mötet inleder Leila med att mäta Sofias fettprocent och kolla hennes kondition med hjälp av ett enkelt konditionstest. I klippet får du veta hur Sofias värden ser ut och vad en 35-årig kvinna bör ligga på för nivåer.
– Jag har nog lurat mig själv att tro att det är bättre än det är, säger Sofia som är peppad på att äntligen komma igång.

Målet – att springa Vårruset

Och målet – det är att springa vårruset längre fram i år.
– i dag orkar jag springa ett varv runt en löparbana, säger Sofia. Det är 400 meter. Om jag sprang en kilometer skulle jag vara död.
Hur det kommer att gå? Det får du veta om du hänger med oss, Leila och Sofia under vårens Vardagspuls i TV4 och på vardagspuls.se.

Så testar du din egen kondition

Leila använde sig av det här steptestet när hon kollade Sofias kondition:

Läs mer:  Steptestet – testa själv

Ett annat enkelt konditionstest som man kan utföra själv, är Coopers konditionstest. Kenneth H. Cooper utvecklade sin modell under 60-talet då han arbetade inom den amerikanska armén. Testet är väldigt populärt och används fortfarande inom till exempel armén och polisen.

Coopers test går ut på att du springer så långt du kan under 12 minuter – varken mer eller mindre.  Sedan mäter du hur långt du har sprungit och bedömer värdet med hjälp av en tabell. Inga konstigheter, alltså, men visar sig vara tillförlitligt.

Läs mer: Här hittar du mer information och tabeller