Bild: Vardagspuls

Sofia kliver ur soffan

”Jag vill orka vara aktiv med barnen”

I Vardagspuls träffar du experter men även personer som vill komma igång med att träning, äta bättre eller bara göra en förändring i livet för en bättre hälsa. Som Sofia Ekblom en 34-årig trebarnsmamma som vill komma tillbaka i den form hon var i tidigare.

Publicerad 2015-02-13 | marten@vardagspuls.se

Tiden och livet har gjort att formen inte är på topp, men med hjälp av Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm ska det bli en förändring.

Hur ser din vardag ut?
– Jag lämnar på skolan på morgonen, sedan jobbar jag lite för mycket medan min man hämtar barnen. Jag vill ju få ihop allt som är roligt med föreningslivet och barnens aktiviteter och där är det fullt upp med ridning, cirkus och andra aktiviteter.

Läs mer: Så testar du enkelt din egen kondition – precis som Sofia

Hur mycket rör du dig i veckan?
– Jag rider en gång i veckan och yogade lite i höstas, men under julen och vintern har det blivit mindre. Jag behöver verkligen komma igång känner jag i ryggen eftersom jag sitter mycket och är ganska lat tyvärr och vill få bättre flås. Jag vill orka mer och hänga med i barnens aktiviteter.

Har du följt eller försökt följa några tips och program tidigare?
– Ja jag har haft en personlig tränare (PT) tidigare men inte längre. Jag har laddat ner en app och hållit på med det i två veckor och sedan faller det. Ambitionen finns där varje vår att nu ska jag börja springa men jag har aldrig fullföljt.

Vilken är din vanligaste ursäkt för att inte börjar träna?
– Jag snöar lätt in på att det är för mycket jobb, våren är min högsäsong och det är jobbigt att träna kondition så då väljer jag bort det. Eftersom jag är så överviktig är det tungt och jobbigt. Dagen innan planerar jag att springa, sedan tänker jag på morgonen att jag tar det i eftermiddag istället och sedan håller jag på så. Och det kan lätt bli för mörkt och för kallt tänker jag…

Läs mer: Leilas 7 viktiga punkter att hålla koll på – för den som vill må bra 

Om du fick spola tillbaka livet och göra om, eller välja bort, rent träningsmässigt vad skulle du göra?
– Jag bodde i Australien i ett halvår och har aldrig mått så bra som då, jag var ute i solen, det var soligt och varmt och jag hängde på gymmet fem dagar i veckan. Jag ångrar att jag inte förvaltade det som jag hade då när jag åkte hem, men istället blev jag kär och då är det så lätt att glida in i hemmamys i soffan istället. 
Jag vill vara lika pigg och fräsch som mina föräldrar när jag 70.

Vad hoppas du få ut av det du ska göra med Vardagspuls?
– Nu ska jag ta mig tusan fullfölja det här, springa vårruset och tycka att det är roligt att springa, det är primära målet.  Jag vill bevisa för mig själv att jag kan fullfölja, och nu finns det ingen återvändo, det handlar inte bara om att springa utan om att må bra. Första avsnittet får jag sitta med skämskudden på när det handlar om midjemått och ni zoomar in på vågen, jag lämnar ut mig själv fullkomligt så nu gäller det.

Läs mer: Så mäter du ditt BMI och kroppsfett

Har familjen varit ett stöd eller kör de på med chipsen i soffan som vanligt?
– Nej de kör på i soffan som vanligt, det kommer lite glada hejarop bara. 

Vad blir svårast?
– Att verkligen hålla i och göra träningspassen, fyra gånger i veckan. Det har funkat någorlunda med löpningen men sedan ska jag träna styrka också. Att äta lite kolhydrater känns helt okej även om det innebär att jag måste tänka till lite innan jag åker iväg för dagen.

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.