Bild: Johnér

Träningen hjälpte mot Stellans depression

”Händer ungefär samma sak i hjärnan när man tränar som när man tar antidepressiva”

Att träning kan lindra depression är Stellan Sverne, 42, ett levande bevis på. Efter att ha varit deprimerad i ett par år anmälde han sig till ett forskningsprojekt om träning och depression. Han hamnade i den grupp som skulle träna tre gånger i veckan. I dag kan han tacka sin lyckliga stjärna för det.
– Jag är skitglad att jag anmälde mig. Jag har fått så mycket positiv feedback från kroppen.

Publicerad 2016-05-27 | Vardagspuls

Det var hösten 2010 som depressionen kom smygandes. Det stressiga konsultjobbet varvades med det ännu mer hektiska familjelivet. 
– Det var stress i hela vardagen. Det var upp klockan sex på morgonen för att lämna barn på dagis och skola, iväg till jobbet på andra sidan stan, hinna jobba åtta timmar och hela tiden prestera – både i arbetslivet och familjelivet. Jag var oftast borta över 10 timmar per dag från familjen, säger Stellan Sverne.

Till slut stängde han av. Helt. Även från sina barn.
– Jag flydde från familjen, in i mig själv. Jag låg och sov mycket på dagarna. När ungarna började klänga på en så skrek jag på dem så att jag kunde få vara själv igen, säger han och berättar hur han inte orkade med någonting.
– Det blev betydligt tyngre belastning för min fru som fick göra allt hushållsarbete. Jag blev helt utmattad bara av att plocka ur diskmaskinen och var tvungen att gå och lägga mig efter det.

Inget hjälpte

Efter ett tag förstod han att han behövde hjälp. Han testade flera olika sorters antidepressiva läkemedel och kognitiv beteendeterapi, KBT – men ingenting funkade.

Sommaren 2013 såg han en efterlysning i tidningen där de sökte testpersoner till ett forskningsprojekt mot depression. Efter en del övertalning från omgivningen anmälde han sitt intresse. Något han alltså först var rätt skeptisk till. Stellan hamnade i just den grupp han inte ville hamna i – den som skulle träna tre medeljympapass i veckan. Och första passen var ett rent helvete berättar han.
– Jag trodde på riktigt att jag skulle dö första passet.

Men han gav sig ändå inte. Några veckor in i projektet började han känna sig mycket piggare, gladare och starkare. Han sov bättre och relationen till familjen började långsamt bli bättre igen. 
– Träningen gjorde mig så mycket starkare och jag fick så mycket positiv feedback ifrån kroppen, säger han och berättar hur också hjärnan mår bra av den fysiska ansträngningen. 
– Man blir mer aktiv i tänkandet. Tankarna får mer glöd i sig, mer substans och det blir lättare att driva sig framåt. Är kroppen glad så är man mer glad i själen och huvudet.

Projektet pågick i nästan fyra månader och redan samma höst utbildade han sig till gruppträningsinstruktör.
– Jag är skitglad att jag accepterade att vara med. Det gav ju väldigt mycket.

Träningen bygger upp skyddande skal runt DNA

Och att motion är ett utmärkt substitut till antidepressiva tabletter i många fall finns det många studier som bekräftar.
– Det händer ungefär samma saker i hjärnan när man tränar som när man tar antidepressiva medel, säger Yvonne Forsell, som är professor i folkhälsovetenskap, till tidningen Friskispressen.

Hon är forskningsansvarig för den studie som Stellan Sverne deltog i och hon menar att träning kan ha en skyddande effekt på så kallad genetisk sårbarhet. Det innebär att den som är genetisk sårbar har större risk att drabbas av depression efter något trauma i livet – i Stellan Svernes fall var det mycket stress på jobbet och i familjen som utlöste depressionen.

Yvonne Forsell jämför genetisk sårbarhet med ett skyddande skal som sitter runtomkring vårt DNA.
– En traumatisk upplevelse kan göra att det här skalet försvinner och en depression utvecklas, säger hon till tidningen.

Men det fina i kråksången är att det här skalet kan byggas på igen – med hjälp av träning.

En kick att leda pass och peppa andra

I dag kan inte Stellan Sverne träna så mycket som han skulle vilja då sviter efter ett diskbråck sätter stopp för det – något han också känner av psykiskt. Men målet är att komma tillbaka till samma form som efter forskningsstudien, och att fortsätta som gruppträningsinstruktör.
– Jag mår sämre nu än när jag tränade som mest. Min förhoppning är att kunna leda pass igen. Dels är det bra träning, men det är också en kick i sig – att jag kan få andra att må bättre!

Stellan tipsar – så lyckas du resa dig trots att livet känns motigt

  1. Först och främst: Att röra sig är en nyckelfaktor för att må bra. Det skapar naturliga ämnen i kroppen som hjälper till att skapa lyckosubstans i huvudet.
  2. Börja säga ja! Det spelar ingen roll vad det handlar om. Det viktiga är att få en förändring i vardagen. Som deprimerad tackar man oftast nej till det mesta och vem som helst förstår att sitsen man har som deprimerad inte är bra. Vilket ”ja” som helst hjälper då till att skapa förändring och stimulans i vardagen, man blir på så sätt mer aktiv.
  3. Försök att vara målmedveten men tänk inte för mycket, bara gör. 

 

 

Regassastudien

I den så kallade Regassastudien, där Stellan Sverne var en av testpersonerna, deltog nära 1000 personer mellan 18 och 67 år med mild till måttlig depression.

En tredjedel lottades till att träna tre gånger i veckan under tre månader, en tredjedel fick internetbaserad kognitiv terapi och resterande tredjedelen var en kontrollgrupp som alltså inte fick någon särskild skillnad jämfört med innan studien.

Träningsgruppen delades i sin tur upp i tre olika grupper där man tränade i olika nivåer: låg, mellan och intensiv.

Blodprover togs före, under och efter projektet för att se bland annat genetiska förändringar.

Resultat direkt!

Bild: Johnér

Det här händer i kroppen när du börjar träna

MOTION & TRÄNING När du börjar träna, för första gången eller efter ett uppehåll, tar det inte lång tid innan du får effekt. Tvärtom påverkas din kropp direkt på flera sätt. Vi har listat några av de skönaste.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.