så tränar stjärnorna Bild: Marcus Ericsson, Drago Prvulovic/TT

Stjärnorna: Så tränar vi

Tennis, löpning och yoga står på veckomenyn

Nyfiken på hur de välkända profilerna håller formen? Här är träningsupplägget för 5 folkkära namn.
Varsågod att inspireras!

Publicerad 2015-06-05 | Senast ändrad 2017-01-17 | Vardagspuls

"När vi är på läger kliver jag upp tidigt och springer. Jag vet inte hur långt eller hur snabbt, men det är alltid tjugo minuter. Sedan har jag övningar för rygg och axlar. Fuskar jag med dem får jag ont eftersom jag sitter mycket framför datorn.”
Landslagstränaren Pia Sundhage till Sats magazine

Artisten Måns Zelmerlöw berättar för Kvällsposten att han tränar "fem eller sex styrketräningspass i veckan plus tre timmar tennis”.
"Man märker det på kondisen och att man blir piggare. Det påverkar dessutom rösten, du sjunger ju bättre” säger Eurovision song contest-vinnaren.

Musikalartisten Pernilla Wahlgren berättar för Aftonbladet att hon powerwalkar nästan dagligen. 
"Jag går för att må bra, i snabb takt i en timme ungefär. Det är så skönt med den friska luften och så rensar jag tankarna” säger hon.
Pernilla tar dessutom hjälp av en personlig tränare på det lokala gymmet som hon bokar in när hon känner för ett styrkepass.
"Jag gillar att träna armar och rygg, det ger mig styrka och det mår jag bra av. Även om man är liten och smal är det skönt att bygga på lite muskler. Och så är det varierande och avkopplande att gå på gym. Jag varvar löpbandet med step-up-maskinen” säger hon till Aftonbladet.

Programledaren Renée Nyberg håller sig smidig med hjälp av yoga, antingen hemma eller i klass.
"Yoga är ett bra verktyg för att slappna av. Men det kommer man ihåg först när man verkligen yogar. Jag brukar känna att shit, jag har ju inte andats ordentligt på flera dagar!” säger hon till Kurera.se.
Hon är också förtjust i långa skogspromenader, berättar hon. Och så styrketränar hon med en PT två gånger i veckan.
"Jag började få lite ont här och var och frågade Kristin Kaspersen vad jag borde göra. Hon tipsade då om styrketräning” säger hon till Kurera.se.

 

Programledaren Jessica Almenäs gillar löpning så mycket att hon till och med skrivit en bok i ämnet; ”Stora löparboken för kvinnor”. Hon berättar för Aftonbladet Wellness att det tog henne ett halvår att klara av att springa en mil. 
"Den där trekilometersslingan var mitt första mål. Efter ett par rundor så klarade jag att springa hela vägen. Då kickade jag i gång på att det gick så snabbt att få resultat. Det gjorde att jag fastnade för löpning."