Leila Söderholm visar hur du kan sträcka på dig varje dag för att må bättre i axlar, rygg och nacke Bild: Moa Alexandersson

Sträck på dig!

PT-Leilas enkla övningar för starkare rygg, axlar och nacke

Med några få övningar per dag så vågar jag nästan lova att din rygg, axlar och nacke mår bättre. Det låter lovande eller hur och kanske för enkelt? De bästa lösningarna är oftast enklare än vi tror skriver Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm.

Publicerad 2017-10-10 | Leila Söderholm

När jag frågar människor under mina föreläsningar om hur ofta de sträcker på sig visar det sig att nästan hälften aldrig sträcker på kroppen aktivt under dagen. Det innebär att ryggradens kotor ligger sammanpressade i nästan samma position hela dagarna. Ingen rotation, ingen sträckning vilket gör att rörligheten minskar. Ledvätskan som smörjer diskar och brosk minskar när rörelsen uteblir och resultatet blir en orörlig stel rygg som lätt blir skadad. Musklerna som styr ryggens rörelse behöver rörelse och blir antingen för spända på grund av fel position eller för dålig cirkulation och tappar sin styrka.

Vilka övningar behöver vi göra för att motverka scenariot ovan? Svaret är att ganska enkla sträckövningar räcker bra. Varför inte sträcka på dig efter tandborstningen varje morgon och kväll? Det är tydligt att om du kopplar din nya vana till en annan vana som du gör automatiskt så är det lättare att få till det.

Din dagliga sträckning

Efter tandborstningen på morgonen, så sträck armarna mot taket och gör kroppen så lång som möjligt, dina fötter ska vara placerade höftbrett. Våga också luta dig lite bakåt och sträck växelvis mer på höger och vänster sida. Bli inte förvånad om det knakar lite i ryggen. Upprepa 3 gånger och gör det igen på kvällen.

Ställ in din kropp

Tänk dig att du dagligen ställer in din kropp genom att dra dig i håret uppåt. Förläng hela kroppen och känn hur magen aktiveras. Dra in hakan lite så att du känner hur nacken blir rak. Placera gärna den andra handen i nacken för att känna hur hållningen i nacken blir rak. Ställ din dig flera gånger per dag för att behålla en uppsträckt rygg och aktivera magen.

Axlarna på plats

Tänk på hur dina händer är placerade. Om du alltid har handflatan bakåt eller in mot sidan på låren när du går så kommer dina axlar att roteras framåt. Om du istället som på bilden fokuserar på att vända handflatorna uppåt så förs axlarna per automatik bakåt. Suveränt och enkelt sätt att få axlarna på plats, det har betydelse för din axelhälsa.