Leila Söderholm visar övningar med gummiband Bild: Moa Alexandersson

Träna axlarna med gummiband

PT-Leilas bästa övningar för starka axlar

Känns det svårt att hitta rätt i djungeln av olika gummiband? Har du ett gummiband hemma som du städat undan, ta fram det direkt och använd det i din dagliga träning!

Publicerad 2017-05-30 | Senast ändrad 2017-08-11 | Leila Söderholm

Min absolut bästa axelövning gör du med rehab-band eller de flesta vanliga gummibanden (har du ett med handtag så låt handtagen hänga fritt).  Baksidan av axlarna och de små muskelgrupperna som är belägna runt skulderbladen behöver extra kärlek då de är relativt svaga och har dålig cirkulation på grund av vår livsstil. Att dagligen göra dessa övningar kommer att ge dig starkare och friskare axlar. Förutom träning så är det viktigt att stretcha ut bröstmusklerna, korta muskler gör din axlar roteras framåt och problemen i skuldrorna ökar. 

Träna hela kroppen utan redskap – på 20 minuter

Dynamisk stretch och rörlighet

Här använder jag ett gummiband, men det går bra med en handduk eller en pinne. För dina raka armar bakåt så långt som möjligt utan att höja axlarna. Känns det enkelt så flytta händerna närmare varandra. 

Det går också bra att sträcka ut bröstet genom att placera armbågen och en arm mot en dörrpost. Ta ett kliv framåt och känn hur det sträcker i bröstet.

Superövning för axlarna

Händerna placeras axelbrett med handryggen mot taket. För armarna rakt ut åt sidan så att bandet nuddar bröstet, bromsa tillbaka. 

Placera händerna med handflatan uppåt och armbågarna i sidorna rotera ut underarmarna åt sidorna. Bromsa tillbaka och håll händerna så tätt att bandet är spänt. Gör 10 stycken av varje övning och byt direkt mellan dem. Upprepa gärna några gånger per vecka eller en gång per dag. Ta med dig ditt gummiband till jobbet eller på resan. Perfekt att träna utomhus med nu under sommaren. Det är fullt möjligt att få till bra träning med nästan alla gummiband och det är faktiskt bara fantasin som säter gränserna.

Kram Leila