PT-Fia visar hur du kan träna i en trappa Bild: Erik Dilexit

Träna igenom hela kroppen – i en trappa

PT-Fia: Trappträning ger fina hälsoeffekter och är gratis

Går du ofta förbi trappor utan att gå eller springa i dem? Sluta med det och börja träna i trappan i stället. Här förklarar PT-Fia varför trappträning är så effektiv för dig och din kropp.

Publicerad 2017-04-06 | Erika Sjöö

Vem är du?

– Jag heter Sofia Ståhl, är 29 år gammal och personlig tränare. Jag jobbar med hälsa i mitt eget företag PT-Fia och har dagligen kontakt med många fantastiska kvinnor genom min blogg. Några favoritsysselsättningar är att äta frukost (ute och hemma), läsa, vara utomhus och att få bara vara. Mitt jobb är väldigt varierande och prestationskrävande så när jag är ledig så behöver jag få vara prestationsfri, det är en anledning till att även min träning är prestationsfri.

Vad handlar din bok om?

– Trappträning! Alltså hur du kan använda det fantastiska redskapet trappan som finns på så många platser runt omkring oss. Fördelarna med den här träningsformen är många och jag vill försöka inspirera fler till att tänka utanför boxen (gymmet i det här fallet) och göra träningen så enkel och tillgänglig som möjligt. Det finns en träningstrend idag som på ett sätt är fantastisk, men som även kan kännas exkluderande. Träning har plötsligt blivit något fancy som ska vara märkvärdigt, avancerat och på en superhög nivå. Med boken, och allt annat jag gör, vill jag visa att träning kan vara så enkelt som att göra några övningar i en trappa och vi inte behöver tänka så stort jämt. Det viktigaste är att vi rör på oss.

Du kan göra olika övningar i en trappa. Foto: Erik Dilexit

Varför är det så effektivt med trappträning?

– Det är lätt att variera, både genom att välja olika trappor och genom alla olika övningar. Du kan öka eller sänka nivå, utmaning och svårighetsgrad på enkla sätt. Genom att jobba med tyngdpunkten så blir träningen utmanande för de flesta, oavsett vart på skalan du befinner dig. Det är gratis för alla och går att köra utomhus, utomlands eller i trappen hemma. Själva träningen i trappen blir också effektiv eftersom du hela tiden jobbar med att flytta kroppen upp och ner, vilket är pulshöjande och utmanande för hela kroppen.

Hur länge bör ett pass i trappan hålla på?

– Det beror helt på vilka förutsättningar du har, vad du vill uppnå och vad som inspirerar dig. Generellt så rekommenderar jag att man gör det motsatta till att gå ut för hårt och satsa ”all in” – träna mindre, så blir du sugen på att göra mer oftare. För en del kan det passa bra att lägga till några övningar på promenaden, andra vill köra ett renodlat träningspass på 45 min. Även att gå upp för trappan tre gånger när du passerar den på promenaden ger en hälsosam effekt och inget är egentligen för lite.

Kan jag träna genom hela min kropp i trappan?

– Absolut! I boken finns övningar för core, överkropp, ben, rörlighet, koordination och kondition. Sedan beror det självklart på vad du har för mål, för en del kanske det räcker med trappträning, för andra kanske det är en del av en träningsrutin.

Löpträning i trappa. Foto: Erik Dilexit

Om man är helt ovan vid att träna i en trappa – hur kan man börja när man ska lägga upp sin träning?

– Börja lugnt och lär känna trappan för att minimera skaderisken. Din kropp behöver förstå trappstegen och höjdskillnaderna så du inte snubblar och skadar dig. Börja med övningar som inte innehåller hopp och gör det grundläggande först. Det kommer du att ha igen. I boken så finns det alltid övningar i ett grundutförande, börja med dessa innan du går på varianterna med mer utmaning.

Finns det någon som bör avstå från träning i trappa?

– Om du har problem med dina knän så bör du rådgöra med din läkare. Annars finns det nog något som passar det flesta och det mesta går att anpassa efter personens behov och förutsättningar. Det är överlag något som vi behöver bli bättre på, att utgå från oss själva där vi är här och nu. Det är så lätt att jämföra sig med andra eller glömma att kroppen är annorlunda nu mot för 1 eller 5 år sedan. Börja i ditt nuläge och jobba dig framåt utifrån det.

Foto: Erik Dilexit

Tyckte du om den här artikeln? Då rekommenderar vi att du prenumererar på vårt nyhetsbrev helt gratis. Gör det här