Bild: Thomas Melen

"Så blir hunden din personliga tränare"

Löpcoachen Thomas Meléns 5 bästa tips

Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform.
Löpcoachen Thomas Melén, ansvarig för ett lopp där fötter och tassar motionerar tillsammans, berättar hur.

Publicerad 2015-04-02 | pernilla@vardagspuls.se

Klart att du går ut och går med din hund, och får en hel del motion. Men om du gör hunden till en del av din träning, så kan det bli till ett riktigt lyft för er båda. Det säger löpcoachen Thomas Melén, ansvarig för det populära Hundlöpet, där hund och ägare deltar ihop.
– Hunden är en träningskompis som kan ge dig både energi och sällskap. På så sätt blir hunden din personliga tränare, säger han.

"Anpassa tempot efter formen"


Löpning ihop med hunden är en perfekt träningsform, men alla hundar har olika förutsättningar. Precis som människor kan de fyrfotade vännerna få träningsvärk, och en otränad hund behöver komma i form på samma sätt som du gör det. 
– Upp till fem kilometer kan alla hundraser hänga med, men så får man anpassa tempot efter formen. Du märker på hunden om den är slutkörd, som på slokande svans och öron, och om andningen låter ansträngd. Är du osäker på hur mycket din hund orkar och klarar av så kan du alltid rådfråga veterinären, säger Thomas Melén.
Här guidar han till hur du kommer i gång - steg för steg.

Lyckas - i fem steg

1. Din egen nivå får styra löpningen. Är du nybörjare, börja med promenader, som du växlar upp till fartlekar. Gå i intervaller, där du går i lugn takt och sedan växlar upp till hög takt. I nästa steg växlar du mellan promenadtakt och att jogga.

2. Hunden nära intill. Många gillar att ha hunden som "draglok", men det kan resultera i ett mindre optimalt löpsteg, där du riskerar att överanstränga eller skada dig. Det är bättre att du satsar på att ha hunden nära intill dig, förslagsvis på höger sida så att du springer mellan hunden och mötande cyklister och motionärer. Belöna när hunden går rätt.

3. Rätt koppel. Använd aldrig strypkoppel - hunden måste kunna andas! Gör du en ögla mitt på kopplet så kan du stoppa in armen i den, så slipper du snubbla på kopplet.

4. Kör backträning! Gör så här: Sätt hunden nedanför backen, med kommandot "stanna". Ge dig själv en målpunkt i backen som är ditt "mål", det ställe du ska ha nått för att vinna. Gå en bit uppför berget, så långt som du bedömer att du behöver gå för att ha en chans att hinna först till den där punkten. Sen kallar du på hunden, och sätter fart uppför berget! Kommer du först till målpunkten, så har du vunnit, hinner hunden ifatt dig innan så har hunden vunnit. En jättekul träningsform som triggar er båda.

5. Gör upp mål med din träning, och planera in den. Ta hjälp av hundens energi, säger du att ni ska gå ut så kommer den energiskt viftande svansen hjälpa till att få ut dig i spåret.

 

Träna rätt - efter hundens storlek

Storleken spelar roll:

Liten hund (ex tax, chihuahua): Intervallträning är perfekt att göra ihop med små hundar, kort och explosivt.
Mellanstor hund (ex golden retriever): Större hundar passar bättre för längre distanser. För att hunden inte ska skada sig måste alla ligament ha vuxit klart, så vänta med löpträningen till dess att hunden är 1 år.
Stor hund (ex schäfer, grand danois): Samma som ovan, men vänta åtminstone 16 månader, tvåmilsrundor är inget för en unghund.

Fakta Thomas Melén:

Ålder: 51.
Bor: Lidingö, Stockholm.
Familj: Frun Katarina, två vuxna barn; Karl-Johan och Cecilia. Border collie-mixen Jessie.
Aktuell: Nästa kurs håller Thomas Melén på Djurgården den 7 april. Han arrangerar Hundlöpet i sex svenska städer (Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Sundsvall och Växjö) som väntas locka över 1000 deltagare. Första Hundlöpet är 10 maj i Linköping. Läs mer på Hundlöpet.se 

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.