Här är träningen för dig som har ont om tid Bild: Mostphotos

Träning för dig som har ont om tid

7 tips som får dig att hinna med

Är du en av alla de som vill börja träna men som aldrig får tiden att räcka till? Kanske är det en fråga om inställning och planering, för träning kan ju vara mycket mer än att ta en lång löprunda eller att gå på ett schemalagt träningspass.

Publicerad 2017-06-15 | Vardagspuls

1. Träna på vägen hem

Istället för att åka hem från jobbet, laga mat, äta, packa och sedan ta sig iväg till träningen – få det avklarat på vägen! Prova att boka in ett pass direkt efter jobbet, så att du nästan får lite bråttom till det, så blir det lättare att det blir av. Har du väl kommit hem är det lätt att fastna i hemmets plikter. Byt om till träningskläder på jobbet och förbered en enkel middag till när du kommer hem för att minska svårighetsgraden ytterligare. En bra efter-tränings-middag går riktigt snabbt att tillaga.

2. Träna där du är

Tänk efter: sitter du ofta och väntar i vardagen? Det kan vara när du sitter i en telefonkö eller när du väntar på att ditt barn ska bli klar med sin fotbollsträning. Tänk om du skulle ha med dig en tränings- eller yogamatta och göra lite enkla övningar nästa gång! Gör lite armhävningar, sit-ups eller andra favoriter. På så sätt förvandlar du dödtid till träningstid.

3. Börja morgonträna

Det kan vara en bra idé att få träningen avklarad innan dagen ens börjat. Kanske till och med innan resten av hushållet vaknat. Har du svårt att komma upp tidigt på morgonen? Lugn, det går att lära sig. När du väl kommit igång med träningen kommer du förmodligen känna dig piggare och morgnarna bli lättare.

5 smarta knep som hjälper dig att orka morgonträna

4. Högintensiv träning

När du väl tränar, träna riktigt ordentligt! Att träna behöver inte alltid vara tidskrävande. Så lite som två minuter högintensiv träning i veckan kan märkbart förbättra hälsan hos överviktiga personer, har en skotsk studie visat. Hjärt- och kärlhälsan förbättrades och diabetes förebyggdes hos studiedeltagarna.

5. Gör transportsträckorna till träning

Ett av de enklaste sätten att få in träning i vardagen är att få in den i transporterna. Spring eller cykla till eller från jobbet någon dag i veckan. Eller kliv av en busshållplats tidigare och gå den sista sträckan.

6. Intervallträna!

Ett bra sätt att träna upp konditionen utan att springa långa sträckor är att springa intervaller. Spring en kortare sträck så snabbt du kan, vila någon minut och upprepa. Om du tar i ordentligt kan du ha tränat klart på bara någon kvart, och det kanske du kan avvara för din hälsa!

7. Lunchträna på jobbet

Dra ihop ett gäng på jobbet och använd lunchrasten till löpning eller annan träning någon gång i veckan. Om det är svårt att hinna med, fråga chefen om lov och förklara att det handlar om en investering i er hälsa.