Glad kvinna i träningskläder Bild: Mostphotos

Träningen som är gratis

Bra träning för både kropp och plånbok

Att man inte har råd är en av de vanligaste ursäkterna för att strunta i träningen. Om du vill fortsätta använda den råder vi dig att inte läsa den här listan! Här kommer nämligen 5 tips på helt gratis träning.

Publicerad 2017-05-02 | Vardagspuls

Nu finns det inte längre några anledningar till att strunta i att träna! Träning kan faktiskt vara effektiv, rolig och varierande trots att den är helt gratis. Här kommer våra bästa tips på hur du kan köra ett riktigt tufft pass hemma på vardagsrumsgolvet eller ute i parken, helt utan någon dyr utrustning.

1. Träna hemma – med en kudde

Vår egen träningsexpert Leila Söderholm är riktigt bra på att hitta på hemmaträning. Här är hennes tips på hur du använder en helt vanlig kudde för att träna magmusklerna.

2. Bränn fett med trädgårdsarbete

Slå två flugor i en smäll och låt trädgårdsarbetet bli till ett träningspass. Att kratta löv i en halvtimme bränner 162 kalorier och att klippa gräset samma tid bränner ungefär 240 kalorier. Dessutom blir du extra glad av att vara utomhus i solen!

3. Träna effektivt på utegymmet

Här behöver du en del utrustning, i form av ett utegym, men det är helt gratis! Utegymmen i Sverige blir allt fler, men det kan vara svårt att veta hur man använder maskinerna. Här visar Oscar Jöback flera olika effektiva övningar att göra i utegymmet.

4. Ut och spring

Att gå ut och springa är kanske det mest givna tipset för dig som vill träna gratis. Snöra på dig löparskorna och ta en tur i vårsolen! För att öka motivationen kan ett tips vara att anmäla dig till ett lopp – och det behöver inte vara speciellt långt. Gunnar Söderström tipsar här om hur du lägger upp träningen för att klara av att springa 5 kilometer på bara 5 veckor!

5. PT-Leilas bästa armhävningar

Armhävningar tränar inte bara armarna, utan är bra träning för hela kroppen! Om du gör vanliga armhävningar så ofta att du tröttnat på dem finns det några olika sätt att variera dem på. På så vis kommer du dessutom åt nya muskler! Här tipsar vår träningsexpert om tre varianter på den effektiva armhävningen.