Om du vill motverka sömnbrist har vissa träningsformer visat sig vara mer effektiva än andra. Bild: Johnér

7 träningsformer som får dig att sova bättre

Mota bort sömnlösheten med rätt sorts aktiviteter

I stort sett all träning är bra för sömnen. Men det finns träningsformer som är särskilt bra för dig som vill sova bättre. Bland annat är golf, cykling och yoga bra för sömnen, visar en ny studie.

Publicerad 2015-06-23 | Senast ändrad 2016-07-14 | Vardagspuls

Träning hjälper generellt mot sömnlöshet, det är sedan länge fastslaget. Men ny forskning visar att vissa typer av fysiska aktiviteter är mer effektiva än andra.
I en studien genomförd av University of Pennsylvania School of Medicine har man tittat på över 400 000 vuxnas träningsvanor och mängden sömn de får per natt. Resultatet: de som ägnar sig mycket åt vissa träningsformer lider i mycket mindre utsträckning av sömnbrist.
– Resultaten är överraskande. Det här visar inte bara att för lite träning hänger ihop med sömnlöshet utan också att de som till exempel bara promenerar visserligen får bättre sömn, men att mer målinriktad träning ger ännu större effekt, säger Michael Gardner, doktor i psykiatri och en av de som genomfört studien.
Så om du vill sova bättre kan det vara en bra idé att öka dosen av någon av följande aktiviteter.

1. Hemmaträning

 

Det är faktiskt så praktiskt ordnat att träning hemma utan redskap, med bara den egna kroppen, är bland de bästa träningsformer du kan ägna dig åt för att få en bättre nattsömn. Så sätt igång att göra armhävningar och situps. Behöver du fler tips på hur du kan träna hemma på egen hand har Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm massor av bra tips.

2. Yoga

Föga förvånande är yoga en av de rekommenderade aktiviteterna som för många motverkar sömbrist. Här visar yogaterapeuten Therese Thun fyra övningar som förbereder dig för en god natts sömn.

3. Löpning

 

Den kanske mest klassiska träningsformen av dem alla är också en av de bästa för dig som vill sova bättre. En bra idé kan förstås vara att inte springa för sent på kvällen så att du hinner få ner pulsen innan det är dags att krypa ner i sängen. På Vardagspuls löparsajt hittar du det mesta inom löpning.

4. Golf

"Det är väl inte riktig träning" kanske någon muttrar nu. Men faktum är att golf är utmärkt träning – och särskilt för dig som vill ta igen dina förlorade sömntimmar. Det är väl inte så konstigt egentligen, eftersom en normal golfrunda innebär en lång promenad med tung packning och en hel del armstyrka i utslagen.

5. Styrketräning

Styrketräning är bra för mycket: den stärker kroppen, den kan hjälpa de som känner att de behöver förlora några kilon och – den fungerar som motmedel till sömnbrist. Enligt studien lider människor som tränar mycket styrka i mindre utsträckning av för lite sömn än de som inte gör det regelbundet.

6. Aerobics

Det är inte bara kul att träna i grupp till musik – det gör också att du sover bättre den kommande natten, enligt studien.

7. Pilates

Även pilates är en av de träningsformer som visat sig motverka sömnlöshet. Så leta fram en pilatesmatta eller ett vanligt sittunderlag och sätt igång.