Enkla träningsövningar för dig som vill komma tillbaka efter sjukdom Bild: Moa Axelsson

Leilas övningar för dig som inte känner dig på topp

"Även om du bara rör dig i 10 sekunder är det suveränt"

Har du varit långvarigt sjuk eller känner dig allmänt svag och vill börja träna igen? Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om övningar för dig som inte känner dig helt på topp fysiskt och som långsamt siktar på att hitta tillbaka till träningen igen.

Publicerad 2016-05-17 | Senast ändrad 2017-05-22 | Vardagspuls

Vad är viktigt att tänka på när man vill börja träna igen efter att ha varit sjuk?

– Det viktigaste att tänka på när du ska börja träna igen efter att ha varit sjuk är att du kommer igång, även om du endast rör dig i 10 sekunder så är det helt suveränt. Att komma igång, gör dig mer positiv, gladare och du ökar din energi för varje gång du tränat. Det är också ett sätt att komma vidare efter en traumatisk upplevelse för både kropp och hjärna. Livet känns mer normalt när man börjar jobba med kroppen.

Hur man kan hålla träningsmotivationen uppe?

– Varje rörelsepass tar dig ett steg närmare ett normalt liv. Varje gång du rör dig utsöndras hormoner som gör att livet känns lite lättare och gladare. Se dig själv innan sjukdomen och tänk dig tillbaka dit, det ger motivation.

Vilka övningar kan vara bra att börja med när man känner sig fysiskt svag?

– Gör övningar som är så lika dina vardagsrörelser som möjligt. Exempel på övningar hittar du nedan samt i videoklippet ovan.

Tips på övningar

  • Sätt dig på en stol och ställ dig upp 20 gånger. Sträck dig upp mot en punkt på väggen 20 gånger med en hand för att få tillbaka en bra hållning. Byt därefter hand och upprepa 20 gånger.
  • Sitt på en pilatesboll och lyft en fot. Sträck på kroppen och låt dina magmuskler väckas till liv igen. 20 sekunder per fot och upprepa i 3 varv.
  • Ta en promenad, gå uppför trappor (långsamt och håll dig i ledstången) Fyll ett par petflaskor med vatten. En stor petflaska väger då ca 11/2 kg gör övningar för alla kroppens muskler. Den lätta tyngden gör att du orkar men musklerna får jobba. Du får ökad cirkulation och musklerna svarar nästan direkt på den nya belastningen.