Bild: Derya Aktas

Träningen hjälpte henne att bli fri från psoriasis

”Det känns helt fantastiskt, så befriande!”

Derya Aktas har haft svår psoriasis sedan hon var barn. Efter en träningsresa till Portugal kom hon hem fri från symptom – och är fortfarande utan besvär ett halvår senare.
– Det är en så stor befrielse! säger hon.

Publicerad 2016-05-20 | Vardagspuls

I oktober förra året fick 18 lyckliga vinnare från hela landet följa med Vardagspuls, Springtime och Arla på en träningsresa till Portugal. Med på resan fanns massor av experter och inspiratörer, som Kristin Kaspersen, föreläsaren Hillevi Wahl, löparcoachen Sanna Hed, läkaren Anders Hansen och Arlas hälsocoach Anna Malvina Svennung.
Det har nu gått ett halvår sedan resan gick av stapeln. Vi bestämde oss för att ringa runt till alla deltagare för att fråga vad som hänt sedan dess.

Näst på tur är Derya Aktas från Kungsängen i Stockholm som arbetar som frilansande journalist. Sedan hon var barn har hon haft hudsjukdomen psoriasis. I dag är hon helt symptomfri – bland annat tack vare träningen.

– Innan jag åkte på resan hade jag öppna sår som inte hade läkt på tre år. Nu är det helt borta. Det känns helt fantastiskt, så befriande! säger Derya Aktas.

 

 

Hillevi Wahl och Derya Aktas är precis hemkomna från Vardagspuls träningsresa i Portugal. Vad ger det att åka på träningsresa och hur håller man den nya motivationen vid liv? Från Vardagspuls den 19 oktober.

Stress påverkar

För ett par år sedan levde hon ett stillasittande liv, men en resa till Kungsleden i Lapplandsfjällen blev starten på något nytt. Derya gick 11 mil på sex dagar och kom hem motiverad för att starta ett nytt, starkare och friskare liv. 

– När jag kom hem från den resan kände jag att jag kunde klara nästan vad jag vill. Det var då jag började springa på allvar, säger hon.

Första målet var förra årets Vårruset. Hon tog sig i mål, lade upp en bild och valdes ut som en av deltagarna på Vardagspuls träningsresa till Portugal. Efter att hon kom hem från den resan har det bara fortsatt. Hon har provat en ny medicin mot sin psoriasis samtidigt som hon trappat upp träningen. Samtidigt har hon blivit bättre på att undvika att fastna i stress, nedstämdhet och negativa tankemönster, vilket också kan påverka sjukdomen i slutändan.

Till och från i 20 år har hon haft besvär med psoriasis. Det var riktigt illa innan hon åkte bort, med svår klåda och blödande sår, så att gå från det till helt symptomfri har kommit som en stor befrielse – men det tar tid att vänja sig vid.

– Jag har aldrig känt mig helt bekväm i min hud. Särskilt nu när det är sommar och man vill gå med klänning ute är det skönt att slippa tänka på vad andra tänker hela tiden.

– Samtidigt känns det lite konstigt och ovant att min hud är helt normal nu. Förut påverkade det här varje sekund av min vardag. Hjärnan var alltid igång eftersom det kliade hela tiden och jag riskerade alltid att blöda igenom kläderna, säger hon. 

Den stora hälsoresan

Derya Aktas har bestämt att det här året, 2016, ska bli hennes stora hälsoresa. Målet är att delta i så många lopp som hon hinner med. Sammanlagt handlar det om runt 15 lopp innan året är slut. Hon bryr sig inte om tider, huvudsaken är att hon tar sig runt.

– Jag försöker att bara tävla mot mig själv. Det var något jag tog med mig på resan, att jag inte ska jämföra mig så mycket med andra, säger hon.

En annan sak hon tagit med sig hem från resan är vänskapen till de andra deltagarna. De har fortfarande kontakt via en facebookgrupp. Där kan de prata om allt, stötta varandra och ge råd.

– Det är så himla fint att kvinnor från hela Sverige i olika åldrar, storlekar och med olika bakgrunder kommer samman så. Det är inte lätt att hitta en krets som aldrig dömer en. Har jag en dålig dag kan jag skriva där och få så mycket kärlek tillbaka.

Vad är psoriasis?

”Psoriasis är en hudsjukdom som ger röda fläckar, som fjällar och ibland kliar. Orsaken är en inflammation i de övre hudlagren. Sjukdomen går i skov. Det innebär perioder med små eller inga utslag varvat med perioder när sjukdomen blossar upp och ger mer besvär. Utslagen kan försvinna under långa perioder med hjälp av olika behandlingar.”

”Alla mår bra av hälsosamma levnadsvanor med näringsriktig kost och fysisk aktivitet. Även om det vetenskapliga underlaget är begränsat, verkar personer som har psoriasis vara extra känsliga för ohälsosamma levnadsvanor.”

Källa: Vårdguiden

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.