kom igång leila söderholm pt vardagspuls Bild: Johnér

Så kommer du igång med träningen

Träningsexperternas bästa tips

Trots att man planerat det kan det vara väldigt svårt att komma igång med träningen. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta från våra träningsexperter.

Publicerad 2016-05-03 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

PT-Leila: Träna hemma!

Du behöver inte ta dig till gymmet eller joggingspåret för att träna – hemmet duger bra! Hemmaträning är någonting som Vardagspuls egen träningsexpert Leila Söderholm blivit expert på. Här visar hon sin personliga favoritövning att göra hemma – burpees.
– Burpees är suveräna, du jobbar med hela kroppen och de ställer höga krav på hjärta och lungor, så jag skulle vilja säga att de är fenomenala! säger hon.
Här delar hon med sig av fler bra övningar som du kan göra med det som finns hemma. För ännu fler smarta träningstips varje vecka: följ Leilas blogg!

Inspiratören Hillevi Wahl: Få igång din partner!

Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl gick själv från nästan helt otränad till träningsfrälst. Bara under förra året sprang hon 50 lopp. Så hon vet verkligen hur man gör för att ta sig ur soffan - och att sedan hålla i träningen.
Hon har också lyckats dra med sig sin man på träningspassen, något som underlättar också för henne själv. Vill du också börja träna med din partner? Här ger Hillevi Wahl sina bästa tips för att lyckas med det.
– Våga testa lite nya grejer tillsammans. Gärna något oväntat. Dans, militärträning eller varför inte yoga. Det är roligt att hitta nya sidor hos varandra, kanske misslyckas i början, kunna skratta tillsammans och sedan lyckas. Det är lättare att våga när man är två, säger hon.

Löparcoachen Gunnar Söderström: Spring!

Personliga tränaren och naprapaten Gunnar Söderström brinner för löpning. Men hur gör man om man vill börja springa trots att man är överviktig och helt otränad?
– Det är ett jättebra sätt både att komma ner i vikt och stärka skelett och leder. Men börja mycket försiktigt, till exempel jogga med små steg en min sedan gå en min cirka fem gånger. Kroppen kommer inom loppet av några veckor direkt anpassa sig till dom nya kraven du ställer. Redan efter 2 veckor kan man mäta dom första effekterna. Lycka till!
Här delar Gunnar Söderström med sig av sina bästa råd för dig som vill börja löpträna.

Roddardietisten Anna Malvina: Börja försiktigt!

Elitroddaren, dietisten och Vardagspuls-bloggaren Anna Malvina Svennung lever ett väldigt aktivt liv. På sin blogg delar hon med sig av sina bästa råd för dig som vill komma igång med träningen.
"Om du är otränad och har som mål att springa en mil får du börja försiktigt. Exempelvis kan du börja med att under en promenad varva mellan att springa och gå. Hur länge du springer i en följd beror på hur det känns. Förslagsvis kan du jogga en minut, sedan gå två minuter och sedan springa en minut igen och hålla på så i en kvart. Sedan kan du successivt öka längden du springer och korta ner tiden du går. Vips kommer du att klara att springa oavbrutet! "

PT-Ronny: Cirkelträna!

Ibland behövs en liten spark i baken för att komma igång med sin träning. Personliga tränaren och hälsoutvecklaren Ronny Ekström delar med sig av ett enkelt träningschema för dig som behöver lite kom-igång-tips.
– Cirkelträning är ett roligt och effektivt sätt att träna både styrka, kondition och öka kaloriförbränningen. Du kan både köra individuellt eller i grupp, säger han.
Men hur ska man tänka när man känner att man inte orkar träna, fast man egentligen vill?
– Jag brukar tänka på hur bra jag känner mig efter passet. Då blir det lättare, säger Ronny Ekström.
Här delar han med sig av ett träningsschema som är perfekt för dig som har svårt men vill komma igång. Och här svarar han på tittarfrågor och ger sina bästa råd kring träning.