Bild: Johnér

Så kommer du igång med träningen

Träningsexperternas bästa tips

Trots att man planerat det kan det vara väldigt svårt att komma igång med träningen. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta från våra träningsexperter.

Publicerad 2016-05-03 | Vardagspuls

PT-Leila: Träna hemma!

Du behöver inte ta dig till gymmet eller joggingspåret för att träna – hemmet duger bra! Hemmaträning är någonting som Vardagspuls egen träningsexpert Leila Söderholm blivit expert på. Här visar hon sin personliga favoritövning att göra hemma – burpees.
– Burpees är suveräna, du jobbar med hela kroppen och de ställer höga krav på hjärta och lungor, så jag skulle vilja säga att de är fenomenala! säger hon.
Här delar hon med sig av fler bra övningar som du kan göra med det som finns hemma. För ännu fler smarta träningstips varje vecka: följ Leilas blogg!

Inspiratören Hillevi Wahl: Få igång din partner!

Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl gick själv från nästan helt otränad till träningsfrälst. Bara under förra året sprang hon 50 lopp. Så hon vet verkligen hur man gör för att ta sig ur soffan - och att sedan hålla i träningen.
Hon har också lyckats dra med sig sin man på träningspassen, något som underlättar också för henne själv. Vill du också börja träna med din partner? Här ger Hillevi Wahl sina bästa tips för att lyckas med det.
– Våga testa lite nya grejer tillsammans. Gärna något oväntat. Dans, militärträning eller varför inte yoga. Det är roligt att hitta nya sidor hos varandra, kanske misslyckas i början, kunna skratta tillsammans och sedan lyckas. Det är lättare att våga när man är två, säger hon.

Löparcoachen Gunnar Söderström: Spring!

Personliga tränaren och naprapaten Gunnar Söderström brinner för löpning. Men hur gör man om man vill börja springa trots att man är överviktig och helt otränad?
– Det är ett jättebra sätt både att komma ner i vikt och stärka skelett och leder. Men börja mycket försiktigt, till exempel jogga med små steg en min sedan gå en min cirka fem gånger. Kroppen kommer inom loppet av några veckor direkt anpassa sig till dom nya kraven du ställer. Redan efter 2 veckor kan man mäta dom första effekterna. Lycka till!
Här delar Gunnar Söderström med sig av sina bästa råd för dig som vill börja löpträna.

Roddardietisten Anna Malvina: Börja försiktigt!

Elitroddaren, dietisten och Vardagspuls-bloggaren Anna Malvina Svennung lever ett väldigt aktivt liv. På sin blogg delar hon med sig av sina bästa råd för dig som vill komma igång med träningen.
"Om du är otränad och har som mål att springa en mil får du börja försiktigt. Exempelvis kan du börja med att under en promenad varva mellan att springa och gå. Hur länge du springer i en följd beror på hur det känns. Förslagsvis kan du jogga en minut, sedan gå två minuter och sedan springa en minut igen och hålla på så i en kvart. Sedan kan du successivt öka längden du springer och korta ner tiden du går. Vips kommer du att klara att springa oavbrutet! "

PT-Ronny: Cirkelträna!

Ibland behövs en liten spark i baken för att komma igång med sin träning. Personliga tränaren och hälsoutvecklaren Ronny Ekström delar med sig av ett enkelt träningschema för dig som behöver lite kom-igång-tips.
– Cirkelträning är ett roligt och effektivt sätt att träna både styrka, kondition och öka kaloriförbränningen. Du kan både köra individuellt eller i grupp, säger han.
Men hur ska man tänka när man känner att man inte orkar träna, fast man egentligen vill?
– Jag brukar tänka på hur bra jag känner mig efter passet. Då blir det lättare, säger Ronny Ekström.
Här delar han med sig av ett träningsschema som är perfekt för dig som har svårt men vill komma igång. Och här svarar han på tittarfrågor och ger sina bästa råd kring träning.

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.