Vett och etikett på gymmet Bild: Johnér

Vett och etikett på gymmet

8 ordningsregler du bara måste känna till

Ny på gymmet? Då har du nytta av att läsa det här. Det finns nämligen en hel del du bör tänka på när du använder gymmet – både för människornas och träningsmaskinernas skull.

Publicerad 2017-01-31 | Vardagspuls

Att vara ny på gymmet är både kul och lite förvirrande. Hur gör man egentligen med de där träningsmaskinerna och hur länge har man egentligen lov att använda dem? Ett smart tips är att ta reda på lite mer information om gymmet innan du kör loss. Kanske finns det någon instruktör som kan visa dig runt. På de flesta träningsmaskiner finns det oftast lappar med tydliga instruktioner om hur du ska göra dina repetitioner.

Men innan du börjar kan det vara smart att ta del av våra åtta råd om vett och etikett på gymmet.

  1. Gå aldrig in i lokalen med skor som du använt utomhus. Grus och lera från joggingspåret eller skogen och som hamnar på golvet är inte trivsamt för någon. Investera i ett par träningsskor som är avsedda för att endast användas inomhus. Tänk på att skorna alltid ska sitta på dina fötter. Svettiga strumpor är aldrig kul! Observera att det alltid finns en skogräns där du ska ta av dig dina ytterskor innan du går in till omklädningsrummen.
  2. Ockupera inte en träningsmaskin. Bestäm i förväg hur många övningar du ska göra på maskinen så att du inte blir sittande på den i flera minuter och känner efter hur många fler repetitioner du mäktar med. Kvällstid är det ofta många som tränar på gymmet samtidigt och intresset för maskinerna är stort.
  3. Torka av svetten. När du använt en träningsmaskin – se till att torka av den med vatten och papper (behållare finns i närheten). Ingen vill ha din svett på sig och du vill inte ha någon annans på dig. 
  4. Mästra inte folk. Tala inte om för andra hur de ska göra när de tränar. Om någon mästrar dig – säg som det är att du föredrar att vara ifred när du tränar. Ibland kan det förstås vara trevligt att ta emot hjälp men då ska det vara för att du faktiskt känner för det.
  5. Plocka undan redskapen efter dig. När du använt ett träningsredskap – ställ tillbaka dem efter dig och du - lämna inte en kettlebells framme mitt på golvet. Det gör vääääldigt ont i tårna att stöta emot en sådan.
  6. Tänk på hur du luktar. Att spruta på sig parfym strax innan ett pass på gymmet är ingen höjdare. Du kanske tycker att du luktar gott medan doften kan upplevas som besvärlig i andras näsor.
  7. Avbryt inte någon som tränar. Fråga aldrig en person som springer på löpbandet eller kör repetitioner på en träningsmaskin när personen är klar. Det kan upplevas som mycket störande för den som befinner sig mitt i ett set.
  8. Inga läppar mot vattenkranen. Hur törstig du än är – fyll din flaska med vatten eller tänk på hur du placerar läpparna om du ska dricka direkt ur kranen.

Omklädningsrum och bastu

Även här gäller vissa oskrivna regler som gör tillvaron lite trevligare för alla.Vi har därför samlat några smarta tips att ta med dig nästa gång du går in i omklädningsrummet.

  1. Stäng av mobilen eller sätt den på ljudlös innan du placerar den i ditt skåp. Ingen vill lyssna till ljudet av din telefon - hur vacker melodi den än spelar.
  2. Raka dig inte i duschen. Hårstrån vid golvbrunnen är inte fräscht.
  3. Ät inte i bastun. Ingen gillar lukten av varm banan.
  4. Stretcha inte i omklädningsrummet. Det finns oftast lokaler som är avsedda för det i gymmet.
  5. Tänk på att nakenhet kan vara ett laddat ämne. Om du är naken: Håll lite avstånd till andra människor. För vissa kan det upplevas som ganska jobbigt medan andra är mer bekväma med det.
  6. Bred inte ut dina ägodelar över hela bänken i omklädningsrummet. Tänk på att det finns människor som kanske behöver sitta ner.

Tänk på att alla inte beter sig som du förväntar dig. Ha lite överseende med det!