”Viktigt att det inte blir prestige i träningen”

 

Oscar Jöback är både hälsocoach och terapeut

Han är personlig tränare, hälsocoach och samtalsterapeut. För Oscar Jöback är det viktigt att hitta balans i träningen och göra den till en naturlig del av vardagen.

Publicerad 2015-02-13 | Vardagspuls

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det då?
– Hon skulle beskriva mig som glad, ödmjuk och ambitiös. 

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls?
– Ja, jag har pratat med min man och med Kristin Kaspersen för att få råd om kamerateknik, hur man ska bete sig framför kameran. Det har jag inte tänkt så mycket på förut utan det här blir nog lite nya situationer. Sedan har jag suttit lite med grabbarna som ska klara klassikern och pratat med dem för att ta fram bra budskap, fakta och läst på kring det jag ska göra.

Är det någon av dina starka sidor som tittarna kommer uppskatta extra mycket?
– Pedagogiken och enkelheten. Jag krånglar inte till saker så mycket. Jag vill bli förstådd annars är det meningslöst.

Hur tror du att du kommer att uppfattas?
– Jag kommer att uppfattas som avslappnad och inspirerande och att jag vet vad jag pratar om.

När du ska planera och handla för veckan, vad är det som alltid slinker med?
– Jag har mina perioder. Jag kan ha en Ben & Jerrys-period sju dagar i veckan och då slinker glassen med. Men för mig är det alltid kyckling och fisk som kommer med. Jag storhandlar ofta på söndagar för hela veckan och ser alltid till att få med det jag behöver för att kunna träna.

När du ska lyxa till det lite i vardagen vad gör du då?
– Då blir det någon slags efterrätt, lite godis kanske och jag älskar ju chips. Med maten blir det mer kryddor, mer smaker och kanske mer grädde. Sedan älskar jag knäckebröd med smör och ost – då är det fest.

Vad ger dig hög positiv puls i vardagen?
– Jag får otroligt mycket inspiration från möten med andra människor i träningen och av att se deras framsteg. Då ser jag att det jag förmedlar har gått fram. Det jag går igång på själv är andra människors framgångar, att andra människor lyckas. Om jag till exempel ska köra triathlon i höst så blir jag motiverad av andra som har gjort bra resultat och får energi av deras framgångsrecept. Då blir min motivation ännu starkare. Energin kan komma från barnen, de första åren innan de lär sig krypa, där har jag fått inspiration till övningar till mina kunder.

Och hög negativ puls?
–Negativa människor som hittar dåliga saker hela tiden, som tycker att det inte finns något bra i det man gjort. Energitjuvar. Det är sällan jag är på dåligt humör men om jag ska jobba med just de människorna, det går jag inte igång på. 

 Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
– Jag skulle lägga in mer träning i skolan. Mer rörelse för ungdomar, de är ju vår nästa generation. Det kan bara förbättras. 

Mer fakta om Oscar:

Tittar på: Masterchef Kanada gillar jag. Alla varianter av matlagningsprogram tycker jag om, och program där man inte behöver tänka så mycket är skönt. Det är ungefär det man hinner med.

Lyssnar på: Jag har musik omkring mig hela dagarna, då lyssnar jag inte mycket hemma. Men när jag sitter i bilen lyssnar jag på Mozart. Det är skönt med musik utan text som bakgrund till mina egna tankar. Hemma blir det mer Björnen sover och Imse Vimse Spindel, vi sjunger med och har en liten happening hela gänget.

Vanligaste vardagsmiddagen: För min del blir det ofta kyckling, lax eller torsk. Med barnen blir det varierat . Jag gillar filéer med geggamoja på som man slänger in i ugnen. Det är enkelt. Jag är ganska enkel med mat, ännu mer när jag tränar hårt. Då blir det ganska torr och tråkig mat, som broccoli, torsk och potatis och inga direkta såser.

I Vardagspuls på TV4 kommer jag att bidra med: Jag kommer att bidra med coaching för hur man kan tänka, ge tips på effektiva, bra träningar som passar alla och som lätt går att varva upp. Men också att hitta en balans i en träning som passar vardagen. Det är viktigt att det inte blir en prestige i träningen, utan att du ska träna för att klara vardagen och hålla dig frisk och träna hela livet. Träningen kan vara fem minuter just den dagen och det är inget dåligt. Jag ska dela med mig av övningar som man kan göra hemma. Sedan får vi väl se med tiden hur programmet utvecklas.

Det här kommer jag att hjälpa läsarna med på vardagspuls.se: Dels inlägg men jag har också gjort en del korta filmer med övningar som man kan göra hemma. Träningstips och en hel del annat.

Oscars rödbetsjuice

Oscar Jöback

Namn: Oscar Jöback.
Familj: Man, två barn, ett på nio månader och ett på ett år och nio månader.
Ålder: 40 i år.
Bor: Värmdö.
Gör till vardags: Hälsocoach, personlig tränare och samtalsterapeut (KBT-terapi).

Instagram: @oscarjoback