Banandelfiner Bild: Pixabay

Så lurar du i ditt barn nyttigheter

19 smarta tips – från föräldrar till föräldrar

Har du en frukost-eller grönsaksvägrare hemma? Många föräldrar kämpar dagligen med att få sina barn att äta nyttigare. Här är 19 tips som minskar tjatet kring matbordet.

Publicerad 2017-03-15 | Senast ändrad 2017-09-29 | Vardagspuls

1. ”Snacksa” före maten

Skär upp gurk-, morots- eller selleristavar och passa på att ge barnen dem före maten när de är hungriga så är det inte lika viktigt att de får i sig grönt under själva måltiden.

2. Köp färdigskalade minimorötter

Perfekt att ha hemma när de krisar eller att ha med sig som snacks när man hämtar trötta och hungriga barn från dagis.

3. Gör frukosten roligare

Har du en frukostvägrare hemma? Köp ett nyckelhålsmärkt tunnbröd, ta fram pepparkaksformarna och gör roliga gubbar, grisar, änglar och hjärtan. Dekorera filen eller yoghurten med hjälp av exempelvis flytande honung, även där kan du göra mönster i form av hjärtan, gubbar eller varför inte barnets initialer om barnet har lärt sig bokstäverna. Lägg frukt eller bär i filen.

4. Göm grönsakerna

Blanda i grönsakerna i maten utan att det syns. Rivna morötter, zucchini, tomater, broccoli, ärtor, bönor…Vill du gömma grönsakerna extra bra så koka dem mjuka, mixa med lite vatten och blanda därefter i maten. Funkar på alla slags grytor, köttfärssås, lasagne, köttbullar, korvstroganoff, i potatismos, gratänger…Det finns även bra efterrätter där man får lov att ”luras” lite.

5. Mumsiga zucchinimuffins med häxhattar

Tips! Du kan byta ut zucchin mot en annan grönsak, exempelvis rivna morötter om du föredrar det.

6. Hälsosamma efterrätter

Gör smarriga hälsosamma efterrätter med cottage cheese. Dekorera med bär, bananer och annan god frukt.

7. Goda OCH nyttiga mellistips

I Danmark brukar föräldrarna ge sina småbarn bitar av mörkt rågbröd med leverpastej eller ost. Smoothies med mycket frukt är också perfekta mellanmål för barn i olika åldrar. Den här smoothien är sprängfylld med vitaminer.

8. Smoothie med kiwi, avokado och björnbär

9. Testa mat från olika länder

Försök att äta mat från en annan matkultur en dag i veckan. Gör det som en rolig happening att barnet får testa något nytt och främmande. Och självklart är det en hälsosam rätt du valt för dagen. Här kommer lite inspiration:

Mexikansk chili con carne med grönsaker

I den här rätten kan du skippa sambal oelek om barnet inte gillar starkt.

Grekisk pasta med broccoli och ost

Den här krämiga pastan är extra god (och nyttig) tack vare broccolin.

Marockansk gryta med granatäpple och aprikoser

10. Bara fantasin kan sätta gränser

Fånga upp barnets intressen – låna inspiration från barnets favoritbok eller film. Är det Hello Kitty, Djungelboken, Frost eller Pippi? Gillar ditt barn blommor, bilar eller kanske rymden? Så här gör du en bil: Skär till en kvadratisk/rektangulär ostbit (själva bilen), ta fram en gurka och skär fyra gurkskivor (hjul). Peta in en tandpetare genom ostbiten så att en liten bit av tandpetaren sticker ut på var sin sida om osten. Därefter trär du på hjulen, det vill säga gurkskivorna. Egentligen är det bara fantasin som kan sätta gränser för vad man kan skapa med hjälp av mat. På Youtube hittar du en mängd inspirationsfilmer. Här är några:

Och här är en igelkott av päron där taggarna är gjorda med hjälp av tandpetare och vindruvor:

Eller varför inte göra vackra rosor med hjälp av hårdost.

11. Färgat mos

Barn älskar färgglad mat. Servera blandad potatismos där hälften består av potatis och hälften av en färgstark grönsak. Mosad broccoli gör moset grönt, orange mos med rivna morötter eller rosa mos tack vare mosade rödbetor. Eller varför inte byta ut moset helt till ett grönsaksmos exempelvis blomkålsmos.

12. Inför vegodag

Inför en vegetarisk matdag en dag i veckan och låt barnet bestämma vilken rätt det ska bli. Ofta blir motståndet mot grönsakerna mindre när barnet fått bestämma själv.

Vegetarisk snabblasagne

Vegetarisk pyttipanna med Apetina

Omelett med avokado

13. Ugnsbaka grönsaker

Ugnsbaka rotsaker så att det liknar pommes frites och blir lite knapriga, det brukar barn uppskatta mer än kokta mjuka bitar.

14. Byt namn på maträtter

Olika studier har visat att när man bytt namn på olika maträtter, livsmedel eller grönsaker så har barnen varit mer villiga att äta upp dem. Det visar forskare vid Cornell University i USA i två olika studier som redovisas i Preventive Medicine. I den första studerades hur mycket morötter barnen i en skola åt under tre dagar. Dagarna liknade varandra förutom att morötterna hette "X Ray Vision Carrots" den andra dagen. Plötsligt blev 66 procent av morötterna uppätna, jämfört med 32 respektive 35 procent de andra två dagarna.
I den andra studien jämfördes konsumtionen av grönsaker under två månader i två skolor. Under den andra månaden bytte grönsakerna namn i den ena skolan, men inte den andra. Konsumtionen ökade med 99 procent!

15. Knäckepizza

Servera knäckepizza med ost och grönsaker. Det får i sig fullkorn och grönsaker på samma gång men barnen tror de äter pizza.

16. Odla tillsammans

Odla krasse, tomater, paprika eller kryddväxter i en kruka i fönstret. Om barnen får vara med och plantera och skörda är det roligare att smaka.

17. Lyssna på grönsaker

Det här fungerar speciellt bra på små barn. Turas om att säga ”lyssna nu” och så ta en grönsak och hör hur det låter när ni tuggar. De grönsaker som inte låter kan man låtsas att det är något annat exempelvis kan broccolibuketterna vara kräftor. Man tar en broccolibukett och sätter den mot munnen och suger på den precis som när man äter kräftor. Och sedan äter man upp den.

18. Prata med barnen

Prata med barnen om maten. Vem producerar maten vi har på bordet? Vad odlar man där vi bor? Hur arbetar bonden? Ju mer kunskap barnet får om grönsaken desto roligare blir det att äta den.

19. Plocka grönsaker

Barn älskar att plocka grönsaker. Servera grönsakerna för sig i små skålar som var och en kan plocka från.