Bild: Johnér, Kristin Kaspersen
 

Stickning som terapi: Snowboardåkaren Maria Danielsson tvingades sluta efter en knäskada men fann en ny passion - stickning. 

Så terapistickar du Kristin Kaspersens fina mössa

– och därför är det bra för din hälsa att sticka

Kristin Kaspersen delar med sig av instruktioner på hur du stickar hennes fina mössa. En trevlig bonus är att själva sysslan är bra för ditt välmående!

Publicerad 2015-11-05 | Vardagspuls

Kristin Kaspersen tycker att stickning är lugnande för själen. Och faktum är att handarbete kan fungera terapeutiskt. Forskning vid Harvard Medical School Mind/Body Institute har visat att handarbete med upprepade rörelser som exempelvis stickning kan ha en ­stressminskande effekt och sänker pulsen och blodtrycket. Det här skriver Expressens Hälsoliv. Och handarbetet har inte en positiv inverkan enbart på den som stickar, utan även på omgivningen. Många har positiva associationer till stickning och blir lugna av det.

Här delar Kristin med sig av instruktioner till hur man stickar den fina mössan hon själv har på sig på bilden ovan. Mönstret och modellen kräver att du sedan tidigare har viss stickvana. Lycka till!

Gör så här

  1. Köp ett fint garn som gärna är ekologiskt och passar för stickor nr 4-5.  Tänk på att inte köpa ett ullgarn om du är känslig för att det kliar. Vill du ha den varm, strunta i att det kliar, köp merinoull eller gilla läget. Ull värmer bäst!
  2. Åk hem till din mormor eller din faster eller besök ett ålderdomshem och be att få titta i någons stickkorg. Be att få låna ett par stickor nr 7 eller säg att du önskar dig dessa som tidig julklapp. Jag lovar att du kommer få dem och mormor blir glad som kan få ge stick-tips.
  3. Sätt dig bekvämt och låt atmosfären runtomkring dig vara så som du önskar. I ensamhet eller med andra. Var inte rädd för att folk tittar om du sitter ute i offentlig miljö, de är bara avis och ovana att se härliga glada människor i alla åldrar som kan sticka.
  4.  Nu till det praktiska för att få till denna mössa: Vi stickar med dubbelt garn för att få den varm och härlig och ganska kompakt. Lägg upp 56 maskor av dubbelt garn på stickor nr 7. Sticka räta maskor första varvet.
  5. Vänd på stickningen och sticka nästa varv med aviga maskor. Fortsätt sedan med räta maskor och aviga maskor vartannat varv. Då blir det sticksättet som kallas slätstickning på mössan.
  6. Tag en paus ibland och ta en kopp te och stäck på armar och ben. Le åt dig själv – du är superduktig!
  7. Sticka enligt ovan tills stycket mäter ca 26 cm (skönare att mäta i cm så slipper man räkna varv) När stycket mäter ca 26 cm så börjar du ta ihop maskorna. Detta gör du på ett varv då du stickar aviga maskor.
  8. Tag ihop tre maskor och sticka en vanligt maska. Upprepa detta hela varvet ut. På nästa varv stickar du varje maska och då med räta maskor. Nästa varv blir det ju aviga maskor igen och nu stickar du ihop två maskor hela varvet ut.
  9. Heja dig så bra det går! Fortsätt ihoptagningen med samma procedur som ovan tills du inte har några maskor kvar. När du bara har 1-2 maskor kvar så drar du igenom garnet så att du drar ihop maskorna och viker sedan ihop stycket med avig sidan utåt.
  10. Tag en virknål eller en rundad synål med stor ögla och sy ihop ändarna på fint som det går hela vägen ner. Fäst garnet på slutet av stycket. Vänd tillbaka mössan till rätsidan och tadaaaa den är klar!
  11. Sätt gärna på dig mössan med skarven bak, gegga ner den lite i nacken också så att den inte står rakt upp, den kan vara lite höjdrädd. Le och sträck på dig – du är unik, precis som din nya mössa. Shit vilken perfect match!

Instruktionerna är lånade från Maria Danielsson på deelicious.se.

Fotnot: Och om du blir litet förvirrad när det gäller stickstorleken: garnet ska passa stickor 4-5, men eftersom vi stickar med dubbla trådar är det nr 7 vi ska använda till mössan – inget annat!

8 knep

Bild: Johnér

Så bryter du din dåliga vana

KROPP & HÄLSA Rök eller sötsug som inte vill försvinna? Det behöver faktiskt inte vara så svårt att få din ovana att försvinna – och byta till en bra vana istället!

PT-Leila

Bild: Moa Alexandersson

Sluta vänta på motivationen – och träna ändå

MOTION & TRÄNING Väntar du på att motivationen och lusten ska komma? Sluta med det – och träna ändå! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om hur du kan tänka för att komma igång.

Läkaren tipsar

Bild: Pixabay

Träning har en bevisad effekt mot vinterdepression

INRE HÄLSA Då vet du att det är dags att söka vård.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      PT-Leila

      Bild:

      Så kommer vi att träna år 2017

      MOTION & TRÄNING Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm har ringat in några stora trender inom träning som vi kommer att se under det nya året.

      Meditation!

      Bild: Johnér, bild på Jessica Agert: yogobe.com

      Så laddar du om på bara några sekunder

      INRE HÄLSA Genom att göra enkla små övningar kan du minska vardagsstressen och förebygga ångest. Här är några smarta men oväntade ställen du inte visste att du kunde meditera på.

      PT-Leila

      Bild: Moa Alexandersson

      Slipp smärta och stelhet med enkel självmassage

      MOTION & TRÄNING Går du runt och har ont någonstans? Eller känner dig väldigt stel i vissa muskler, då kan självmassage vara en väldigt god idé. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur.

      Det fungerar verkligen!

      Bild: Pressbild, Lidingöloppet

      Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

      MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Feta mejeriprodukter är nyttiga

      KROPP & HÄLSA Länge har det varit omstritt huruvida det är hälsosamt att äta feta mejeriprodukter. Men en norsk studie visar att dessa inte påverkar hjärta eller vikt negativt. 

      Ny studie

      Bild: Pixabay

      Män som löptränar har bättre spermier

      KROPP & HÄLSA Men det krävs ett par löparrundor i veckan.

      Middagstips!

      Bild: Arla

      5 underbart goda recept med saffran

      MAT & RECEPT Saffran är en krydda som kanske främst associeras till lussekatter, men som passar minst lika bra i en mustig gryta eller pastarätt. Här kommer därför våra bästa middagstips med saffran.

      Jeanette Steijer

      Bild: Johnér

      Så mycket vatten är det hälsosamt att dricka

      KROPP & HÄLSA Ska man bara dricka när man är törstig eller behöver kroppen mer vätska än så? Vardagspuls dietist Jeanette Steijer reder ut en gång för alla.

      Trendigt!

      Bild: Johnér, Pixabay.

      5 supergoda sätt att tillaga grönkål

      MAT & RECEPT Den supernyttiga grönkålen kan, utöver att ätas rå, tillagas på flera olika sätt. Här bjuder vi på härliga recept med grönkål.

      Har du druckit den?

      Bild: Pixabay

      Forskare varnar för populära hälsodrycken

      KROPP & HÄLSA En ny studie visar att hälsodrycker med aloe vera inte alls är särskilt hälsosamma. Dryckerna sägs ha förmågan att rena levern, men forskning visar motsatsen. 

      Lisa Beskow

      Bild: Privat

      5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

      MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

      Ny studie!

      Bild: Pixabay

      Därför ska du inte gå och lägga dig arg

      INRE HÄLSA Har du för vana att gå och lägga dig när du är arg eller upprörd? Gör inte det!

      Ha kul när du tränar!

      Bild: Privat

      Så vet du vilken löpning som passar dig bäst

      MOTION & TRÄNING Springer du för att gå ner i vikt? Då vet långdistanslöparen Rune Larsson vilken löpning du ska satsa på.

      Sofia Antonsson

      Bild: Johnér

      Guide: Så IBS-vänliga är olika sojaprodukter

      KROPP & HÄLSA Är soja en magbov? Det beror helt på produkt, förklarar Vardagspuls dietist och IBS-expert Sofia Antonsson.

      Leilas magövningar

      Bild: Leila Söderholm

      Så magtränar du på djupet

      MOTION & TRÄNING Här är bollträningen du aldrig tidigare har testat.

      Aj, aj!

      Bild: Pixabay

      Antibiotika kan ge svåra magproblem

      KROPP & HÄLSA Användningen av antibiotika är inte bara ett problem med anledning av att allt fler bakterier blir resistenta. Den kan också slå ut viktiga bakterier som finns i din tarmflora.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Forskare varnar: Dra inte ner på saltet för mycket

      KROPP & HÄLSA Länge har det pratats om vikten av att inte äta för mycket salt. Men hur hälsosamt är det egentligen att äta för lite? Ny forskning visar på negativa konsekvenser. 

      Läkaren tipsar

      Bild: Pixabay

      Träning har en bevisad effekt mot vinterdepression

      INRE HÄLSA Då vet du att det är dags att söka vård.

      Några minuter räcker

      Bild: Johnér

      Steg för steg – så lugnar du din stressade hjärna

      INRE HÄLSA Forskning visar att meditation och mindfulness kan återskapa sönderstressade hjärnceller. Så ta några minuter till att fokusera inåt. Vardagspuls Jeanette Steijer berättar hur.

      Nu är den här!

      Bild: TT/Johnér

      Så skyddar du dig mot vinterkräksjukan

      KROPP & HÄLSA Som ett brev på posten är den här. Den mycket smittsamma vinterkräksjukan. Men visste du det här om sjukdomen?

      Ny studie visar:

      Bild: Johnér

      Vältränade drabbas inte lika hårt av stress

      TRÄNING & MOTION Läkare: ”Viktigare vara tränad än ostressad”

      Uppfyller alla kriterier

      Bild: Johnér

      Forskare: Därför är hälsa den nya religionen

      KROPP & HÄLSA Har hälsa och träning blivit den nya religionen? Enligt svenska forskare är svaret ja – eftersom de uppfyller alla kriterier för att vara just en religion.

      Luktar gott men...

      Bild: Johnér, Pixabay.

      Är du doftöverkänslig?

      KROPP & HÄLSA Hör du till dem som helt obekymrat sprutar parfym omkring dig? Då ska du läsa det här.

      Vi reder ut

      Bild: Livsmedelsverket, Vardagspuls

      Experten: Därför ska du inte äta krossade linfrön

      KROPP & HÄLSA Många uppskattar linfrön för att de är rika på fibrer och andra nyttiga ämnen. Samtidigt varnas det på flera håll för att linfrön, och särskilt krossade sådana, är giftiga. Vad är det som gäller egentligen?

      Smarta tips!

      Bild: Pixabay

      Så blir du av med tandläkarskräcken

      INRE HÄLSA Här delar tandläkaren Matts Karlström med sig av sina bästa tips mot tandvårdsrädsla. 

      Kissnödig?

      Bild: Johnér

      6 saker som händer i kroppen när du tränar i kyla

      MOTION & TRÄNING Har du nånsin känt dig mer kissnödig eller att du andas pipande när du tränar och det är riktigt kallt ute? Det är helt normalt – men kan vara tecken på att du borde värma upp mer.

      Tips & recept

      Bild: Johnér

      Maten som håller dig pigg i höst- och vintermörkret

      KROPP & HÄLSA Det är alltid viktigt att äta bra. Men under vinterhalvåret gör kylan och frånvaron av solljus att det är särskilt viktigt att tänka på vad man stoppar i sig. Vardagspuls guidar dig till bra vintermat!

      När livet förändras

      Bild: Privat

      Löptränar för att bearbeta sorgen efter broderns död

      KROPP & HÄLSA När Heidi Martikainens bror dog rasade hela hennes värld samman. Men genom löpträningen har hon hittat ett sätt att orka kämpa vidare.