sticka Kristin Kaspersens mössa Vardagspuls Bild: Johnér, Kristin Kaspersen
 

Stickning som terapi: Snowboardåkaren Maria Danielsson tvingades sluta efter en knäskada men fann en ny passion - stickning. 

Så terapistickar du Kristin Kaspersens fina mössa

– och därför är det bra för din hälsa att sticka

Kristin Kaspersen delar med sig av instruktioner på hur du stickar hennes fina mössa. En trevlig bonus är att själva sysslan är bra för ditt välmående!

Publicerad 2015-11-05 | Vardagspuls

Kristin Kaspersen tycker att stickning är lugnande för själen. Och faktum är att handarbete kan fungera terapeutiskt. Forskning vid Harvard Medical School Mind/Body Institute har visat att handarbete med upprepade rörelser som exempelvis stickning kan ha en ­stressminskande effekt och sänker pulsen och blodtrycket. Det här skriver Expressens Hälsoliv. Och handarbetet har inte en positiv inverkan enbart på den som stickar, utan även på omgivningen. Många har positiva associationer till stickning och blir lugna av det.

Här delar Kristin med sig av instruktioner till hur man stickar den fina mössan hon själv har på sig på bilden ovan. Mönstret och modellen kräver att du sedan tidigare har viss stickvana. Lycka till!

Gör så här

  1. Köp ett fint garn som gärna är ekologiskt och passar för stickor nr 4-5.  Tänk på att inte köpa ett ullgarn om du är känslig för att det kliar. Vill du ha den varm, strunta i att det kliar, köp merinoull eller gilla läget. Ull värmer bäst!
  2. Åk hem till din mormor eller din faster eller besök ett ålderdomshem och be att få titta i någons stickkorg. Be att få låna ett par stickor nr 7 eller säg att du önskar dig dessa som tidig julklapp. Jag lovar att du kommer få dem och mormor blir glad som kan få ge stick-tips.
  3. Sätt dig bekvämt och låt atmosfären runtomkring dig vara så som du önskar. I ensamhet eller med andra. Var inte rädd för att folk tittar om du sitter ute i offentlig miljö, de är bara avis och ovana att se härliga glada människor i alla åldrar som kan sticka.
  4.  Nu till det praktiska för att få till denna mössa: Vi stickar med dubbelt garn för att få den varm och härlig och ganska kompakt. Lägg upp 56 maskor av dubbelt garn på stickor nr 7. Sticka räta maskor första varvet.
  5. Vänd på stickningen och sticka nästa varv med aviga maskor. Fortsätt sedan med räta maskor och aviga maskor vartannat varv. Då blir det sticksättet som kallas slätstickning på mössan.
  6. Tag en paus ibland och ta en kopp te och stäck på armar och ben. Le åt dig själv – du är superduktig!
  7. Sticka enligt ovan tills stycket mäter ca 26 cm (skönare att mäta i cm så slipper man räkna varv) När stycket mäter ca 26 cm så börjar du ta ihop maskorna. Detta gör du på ett varv då du stickar aviga maskor.
  8. Tag ihop tre maskor och sticka en vanligt maska. Upprepa detta hela varvet ut. På nästa varv stickar du varje maska och då med räta maskor. Nästa varv blir det ju aviga maskor igen och nu stickar du ihop två maskor hela varvet ut.
  9. Heja dig så bra det går! Fortsätt ihoptagningen med samma procedur som ovan tills du inte har några maskor kvar. När du bara har 1-2 maskor kvar så drar du igenom garnet så att du drar ihop maskorna och viker sedan ihop stycket med avig sidan utåt.
  10. Tag en virknål eller en rundad synål med stor ögla och sy ihop ändarna på fint som det går hela vägen ner. Fäst garnet på slutet av stycket. Vänd tillbaka mössan till rätsidan och tadaaaa den är klar!
  11. Sätt gärna på dig mössan med skarven bak, gegga ner den lite i nacken också så att den inte står rakt upp, den kan vara lite höjdrädd. Le och sträck på dig – du är unik, precis som din nya mössa. Shit vilken perfect match!

Instruktionerna är lånade från Maria Danielsson på deelicious.se.

Fotnot: Och om du blir litet förvirrad när det gäller stickstorleken: garnet ska passa stickor 4-5, men eftersom vi stickar med dubbla trådar är det nr 7 vi ska använda till mössan – inget annat!