”Det roligaste var att skala lök och potatis”

 

Ulrika visste tidigt att hon ville jobba med mat

Hon är Vardagspuls ena huskock. Ulrika Brydling vill inspirera tittarna och läsarna till att laga god mat på ekologiska råvaror – utan att krångla till det för mycket.

Publicerad 2015-02-13 | Vardagspuls
När gick du från att bara äta mat till att vilja jobba med mat?

– När jag var 14 år och praktiserade på Lastbergets kursgård utanför Bålsta fick jag skala potatis, hacka sallad och det var himmelriket, rena paradiset. Jag hade med mig kärleken till mat hemifrån men där och då bestämde jag mig för att det här, det ska jag jobba med. Och det roligaste var att skala lök och potatis. 

När vi ska handla för veckan, vad är de viktigaste sakerna att tänka på?

– Jag är egentligen fel person att fråga. Jag köper bara ekologiskt och tittar vad som finns och bestämmer där och då vad vi ska äta. Finns det många bra saker så handlar vi många bra saker. Jag handlar inget onödigt för vi slänger inte mat hemma utan lagar något av allt vi köper. Som vanlig konsument bör du kanske ha en liten plan så du inte får med dig onödiga grejer. Du måste inte ha en hel veckomatsedel men ändå ha en tanke. Handla billiga goda grönsaker till ett bättre pris och plussa på med färre men kanske dyrare råvaror. Jag själv gör sällan en plan för då finns ofta inte allt. En viktig sak är att aldrig ha bråttom i butiken. 

När du gör en storhandling vad är det som alltid slinker med?

– Ja då går jag till en butik med större sortiment och då blir det ofta ekologisk kyckling, ekologisk citron eller ost som kanske inte alltid finns. Mer speciella varianter av fisk och kött, och alltid allting ekologiskt.

När man inte är sugen på mat men känner att man måste äta vad ska man göra då?

– Ja det är ju skitjobbigt, själv är jag alltid hungrig och vill bara äta mat. Försök göra det lätta och fräscha, ta och värm en kycklingbuljong, på med riven citron och lite chili och så är du klar. Eller kanske ta resterna från lördagspizzan i kylen? Eller ta en frukt och ett glas vatten och börja om. Starta om dig själv. Ofta är det blodsockret som är nere på noll och man är trött. Varför inte prova en av Annas smoothies?

När du ska vardagslyxa till det lite vad gör du då?

– För oss är inte helgen så speciell, varje dag är en härlig dag. Men kanske vi köper hem något lite extra gott som lammfiléer, lite lyxigare mat och kanske bakar vi något dessutom. Min vardag är ganska lyxig egentligen, i alla fall för mig. 

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?

– Ta bort all skit från hyllorna i butiken och se till så det bara finns bra råvaror så alla kan äta bra mat varje dag. Alla ska ha möjlighet att äta bra mat varje dag. Det måste bli enklare för folk som inte är kockar att laga god och bra mat varje dag. Det går att göra goda saker på vanliga råvaror. Det ska vi visa i Vardagspuls.

Mer fakta om Ulrika:

Tittar på: Tittar väldigt lite på tv, det är mest Barnkanalen som står på hemma. Jag gillar musikprogram som Idol och Så mycket bättre, men tittar väldigt lite på matprogram.

Lyssnar på: Jag gillar det mesta, all form av musik beroende lite på sinnesstämning. Jag vill gå på konserter men har ju inte tid. För hundra år sedan var jag och jobbade på Hultsfred och gick och tittade på nästan allt. Det är superkul och live kan det vara klassiskt eller hårdrock, det mesta funkar.

Vanligaste vardagsmiddagen: Hmm, det finns nog inget vanligast på vardagarna men varje lördag har vi pizza som vi gör alldeles själva på menyn. Vi gör allt, degen, river ost, sås och gör egna blandningar. Det tycker barnen är lite heligt. Det kan bli lite speciellt när vi bjuder hem folk att vi kör pizza. Annars blir det ganska varierat eftersom jag älskar mat och lagar det som är fräscht och fint just nu.

Får hög positiv puls i vardagen av: Glada människor eller bra råvaror i butiken. En leverans av fantastiska råvaror som jag står och packar upp kan jag tycka är fantastiskt kul.

Får negativ hög puls i vardagen av: ...och tvärtom om allting är dåligt, då blir jag jättesur. Skitmat och dåliga produkter kan göra mig riktigt arg och känna att alla är lurad. Jag brukar faktiskt gå runt och kolla vad alla andra handlar i butiken, det tycker jag är intressant.

I Vardagspuls på TV4 kommer jag att bidra med: Att vi ska laga bra riktig mat på naturliga råvaror och inspirera till att tycka att det är kul att laga mat varje dag. Det kommer inte att vara krångligt. Det blir sådant som jag lagar själv till mina barn. Vi lagar mat varje dag, och försöker göra det kul, äter vi blodpudding gör vi något roligt av det.

Det här kommer jag att hjälpa läsarna med på vardagspuls.se: Jag kommer att blogga och svara på frågor, jag vill ju att fler ska laga mat så jag vill gärna inspirera till det.

8 knep

Bild: Johnér

Så bryter du din dåliga vana

KROPP & HÄLSA Rök eller sötsug som inte vill försvinna? Det behöver faktiskt inte vara så svårt att få din ovana att försvinna – och byta till en bra vana istället!

PT-Leila

Bild: Moa Alexandersson

Sluta vänta på motivationen – och träna ändå

MOTION & TRÄNING Väntar du på att motivationen och lusten ska komma? Sluta med det – och träna ändå! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om hur du kan tänka för att komma igång.

Läkaren tipsar

Bild: Pixabay

Träning har en bevisad effekt mot vinterdepression

INRE HÄLSA Då vet du att det är dags att söka vård.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      PT-Leila

      Bild:

      Så kommer vi att träna år 2017

      MOTION & TRÄNING Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm har ringat in några stora trender inom träning som vi kommer att se under det nya året.

      Meditation!

      Bild: Johnér, bild på Jessica Agert: yogobe.com

      Så laddar du om på bara några sekunder

      INRE HÄLSA Genom att göra enkla små övningar kan du minska vardagsstressen och förebygga ångest. Här är några smarta men oväntade ställen du inte visste att du kunde meditera på.

      PT-Leila

      Bild: Moa Alexandersson

      Slipp smärta och stelhet med enkel självmassage

      MOTION & TRÄNING Går du runt och har ont någonstans? Eller känner dig väldigt stel i vissa muskler, då kan självmassage vara en väldigt god idé. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur.

      Det fungerar verkligen!

      Bild: Pressbild, Lidingöloppet

      Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

      MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Feta mejeriprodukter är nyttiga

      KROPP & HÄLSA Länge har det varit omstritt huruvida det är hälsosamt att äta feta mejeriprodukter. Men en norsk studie visar att dessa inte påverkar hjärta eller vikt negativt. 

      Ny studie

      Bild: Pixabay

      Män som löptränar har bättre spermier

      KROPP & HÄLSA Men det krävs ett par löparrundor i veckan.

      Middagstips!

      Bild: Arla

      5 underbart goda recept med saffran

      MAT & RECEPT Saffran är en krydda som kanske främst associeras till lussekatter, men som passar minst lika bra i en mustig gryta eller pastarätt. Här kommer därför våra bästa middagstips med saffran.

      Jeanette Steijer

      Bild: Johnér

      Så mycket vatten är det hälsosamt att dricka

      KROPP & HÄLSA Ska man bara dricka när man är törstig eller behöver kroppen mer vätska än så? Vardagspuls dietist Jeanette Steijer reder ut en gång för alla.

      Trendigt!

      Bild: Johnér, Pixabay.

      5 supergoda sätt att tillaga grönkål

      MAT & RECEPT Den supernyttiga grönkålen kan, utöver att ätas rå, tillagas på flera olika sätt. Här bjuder vi på härliga recept med grönkål.

      Har du druckit den?

      Bild: Pixabay

      Forskare varnar för populära hälsodrycken

      KROPP & HÄLSA En ny studie visar att hälsodrycker med aloe vera inte alls är särskilt hälsosamma. Dryckerna sägs ha förmågan att rena levern, men forskning visar motsatsen. 

      Lisa Beskow

      Bild: Privat

      5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

      MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

      Ny studie!

      Bild: Pixabay

      Därför ska du inte gå och lägga dig arg

      INRE HÄLSA Har du för vana att gå och lägga dig när du är arg eller upprörd? Gör inte det!

      Ha kul när du tränar!

      Bild: Privat

      Så vet du vilken löpning som passar dig bäst

      MOTION & TRÄNING Springer du för att gå ner i vikt? Då vet långdistanslöparen Rune Larsson vilken löpning du ska satsa på.

      Sofia Antonsson

      Bild: Johnér

      Guide: Så IBS-vänliga är olika sojaprodukter

      KROPP & HÄLSA Är soja en magbov? Det beror helt på produkt, förklarar Vardagspuls dietist och IBS-expert Sofia Antonsson.

      Leilas magövningar

      Bild: Leila Söderholm

      Så magtränar du på djupet

      MOTION & TRÄNING Här är bollträningen du aldrig tidigare har testat.

      Aj, aj!

      Bild: Pixabay

      Antibiotika kan ge svåra magproblem

      KROPP & HÄLSA Användningen av antibiotika är inte bara ett problem med anledning av att allt fler bakterier blir resistenta. Den kan också slå ut viktiga bakterier som finns i din tarmflora.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Forskare varnar: Dra inte ner på saltet för mycket

      KROPP & HÄLSA Länge har det pratats om vikten av att inte äta för mycket salt. Men hur hälsosamt är det egentligen att äta för lite? Ny forskning visar på negativa konsekvenser. 

      Läkaren tipsar

      Bild: Pixabay

      Träning har en bevisad effekt mot vinterdepression

      INRE HÄLSA Då vet du att det är dags att söka vård.

      Några minuter räcker

      Bild: Johnér

      Steg för steg – så lugnar du din stressade hjärna

      INRE HÄLSA Forskning visar att meditation och mindfulness kan återskapa sönderstressade hjärnceller. Så ta några minuter till att fokusera inåt. Vardagspuls Jeanette Steijer berättar hur.

      Nu är den här!

      Bild: TT/Johnér

      Så skyddar du dig mot vinterkräksjukan

      KROPP & HÄLSA Som ett brev på posten är den här. Den mycket smittsamma vinterkräksjukan. Men visste du det här om sjukdomen?

      Ny studie visar:

      Bild: Johnér

      Vältränade drabbas inte lika hårt av stress

      TRÄNING & MOTION Läkare: ”Viktigare vara tränad än ostressad”

      Uppfyller alla kriterier

      Bild: Johnér

      Forskare: Därför är hälsa den nya religionen

      KROPP & HÄLSA Har hälsa och träning blivit den nya religionen? Enligt svenska forskare är svaret ja – eftersom de uppfyller alla kriterier för att vara just en religion.

      Luktar gott men...

      Bild: Johnér, Pixabay.

      Är du doftöverkänslig?

      KROPP & HÄLSA Hör du till dem som helt obekymrat sprutar parfym omkring dig? Då ska du läsa det här.

      Vi reder ut

      Bild: Livsmedelsverket, Vardagspuls

      Experten: Därför ska du inte äta krossade linfrön

      KROPP & HÄLSA Många uppskattar linfrön för att de är rika på fibrer och andra nyttiga ämnen. Samtidigt varnas det på flera håll för att linfrön, och särskilt krossade sådana, är giftiga. Vad är det som gäller egentligen?

      Smarta tips!

      Bild: Pixabay

      Så blir du av med tandläkarskräcken

      INRE HÄLSA Här delar tandläkaren Matts Karlström med sig av sina bästa tips mot tandvårdsrädsla. 

      Kissnödig?

      Bild: Johnér

      6 saker som händer i kroppen när du tränar i kyla

      MOTION & TRÄNING Har du nånsin känt dig mer kissnödig eller att du andas pipande när du tränar och det är riktigt kallt ute? Det är helt normalt – men kan vara tecken på att du borde värma upp mer.

      Tips & recept

      Bild: Johnér

      Maten som håller dig pigg i höst- och vintermörkret

      KROPP & HÄLSA Det är alltid viktigt att äta bra. Men under vinterhalvåret gör kylan och frånvaron av solljus att det är särskilt viktigt att tänka på vad man stoppar i sig. Vardagspuls guidar dig till bra vintermat!

      När livet förändras

      Bild: Privat

      Löptränar för att bearbeta sorgen efter broderns död

      KROPP & HÄLSA När Heidi Martikainens bror dog rasade hela hennes värld samman. Men genom löpträningen har hon hittat ett sätt att orka kämpa vidare.