PT-Leila: Redan vid 30 börjar muskler brytas ned

Träna efter just din ålder

Behöver vi träna olika beroende på åldrar och vad passar i så fall just dig? Personliga tränaren Leila Söderholm svarar på tittarfrågor och visar bra övningar för olika åldrar.

Publicerad 2016-03-21 | Vardagspuls

Vardagspuls: Ställ dina frågor om träning till personliga tränaren Leila Söderholm här i chatten.

13:55, 17 March 2016

Camilla O: hej min 14 åriga dotter har köpt träningskort på Sats och jag undrar vad som är bästa övningar för henne. Hon behöver gå ner lite i vikt och få energi. Tack för bästa program och hemsida!! Kram Camilla

Leila Söderholm: Bra tänkt, ta med henne på dansklasser om hon gillar dans. Gå på olika pass för att låta henne prova så mycket olika saker som möjligt. Kom ihåg att träna tillsammans med ditt barn för att skapa en härlig relation och en bra förebild. Använd helkropps övningar och lek gärna med en pilatesboll eller dylikt för att få in rolig lek i träningen. Våga sätt upp mål tillsammans som ni firar när ni har uppnått.
Alll lycka till!
Kram Leila

13:06, 21 March 2016

Annelie: Hej och tack för ett riktigt härligt program. Vet inte om min fråga egentligen handlar om ålder men jag vill ändå ställa den. Jag har brutit båtbenet och kommer vara gipsad 12v. Senare i år ska jag springa min första mara och jag hade kommit igång att träna för att sakta stärka upp min kropp för att klara denna prestation. Jag kommer så sakterliga få springa så smått igen men jag skulle vill ha hjälp med övningar för att stärka upp bålen där jag inte använder armarna eftersom det kommer dröja länge innan jag kan belasta dem såsom plankan, armhävningar etc. Jag vill gärna att det är övningar man kan göra hemma. Tusen tack på förhand!

Leila Söderholm: Hej Annelie! Tråkigt att du har skadat dig. Det finns ganska mycket du kan göra stående. benlyft åt sidan och använd hela kroppen. Du kan också ligga på rygg och göra många magövningar. Googla runt lite så hittar du massor av övningar.
Lycka till!

13:11, 21 March 2016

Evlin: Hej, jag är 44 år och helt otränad. Har börjat gå/ jogga 2-3 dagar per vecka men det tightar inte till kroppen. Äter LCHF sedan 2 år och står still på 5 kg övervikt. Hur ska jag träna?

Leila Söderholm: Hej Evlin!
Grattis till att du börjat röra dig. Se över din kost och lägg in styrketräning en gång per vecka för hela kroppen. Lycka till!

13:21, 21 March 2016

Agneta: Jag är 69 år och relativt rörlig även om jag har ledgångsreumatism och är stel på morgnar och så. Äter medicin för detta. Kan jag börja styrketräna?

Leila Söderholm: Hej Agneta!
Rörelse är bra för reuamatiker men du bör fråga din läkare för säkerhetskull. Jag har sett många reumatiker må mycket bättre av Rörelse. Så jag tycker absolut att du ska styrketräna. Gå till en sjukgymnast som kan hjälpa dig igång.
Lycka till!

13:23, 21 March 2016

Lennart: Finns det några risker man bör vara medveten om som förälder om ens barn börjar styrketräna? Kan man börja träna med vikter oavsett ålder?

Leila Söderholm: Hej Lennart!
Som med all träning så gäller det att skynda långsamt för att få leder och ligament och muskler att hänga med. Tänk skadefritt och stark inifrån och ut. Det betyder inte att ni ska lyfta skrot på gymmet utan träna med egen kroppsvikt, lätta vikter och hitta teknik och styrka.
Lycka till! Leila

13:25, 21 March 2016

Carin: Räcker det inte att barn leker normalt, måste de träna också?

Leila Söderholm: Hej Carin! Det räcker väldigt lång med lek. Om barnen håller på med en sport så blir skaderisken mindre, rörelsemönstret blir bättre och kroppsmedvetenheten större. Må så gott Leila

13:27, 21 March 2016

tomas: vad tänker du är lämpliga övningar som jag kan göra med mina barn 7-10 år?

Leila Söderholm: Hej Tomas!

Övningar där ni leker med varandra, kastar bolllar i olika ställningar, springer mot varandra, ge varandra uppdrag. Upphopp, armhävningar, hopprep, snabba förflyttningar m.m Lycka till Leila

13:29, 21 March 2016