Hortonomen Johan Orre går igenom olika kålsorter och visar de trendigaste sorterna och hur de ska hanteras. Från Vardagspuls 19 mars 2015.

Odla din egen kål

Kål har blivit trendigt - så här odlar du den

Kål – billigt, nyttigt och klimatsmart. Nyttja kålen mer! Det tycker dietist Jeanette Steijer:

Publicerad 2015-05-21 | Senast ändrad 2015-05-25 | Jeanette Steijer

”Kål är verkligen en fantastisk grönsak om man tänker efter och just det faktumet att de kan vara så olika: vitkål, brysselkål, grönkål och broccoli kan användas och varieras i nästan det oändliga. Flera undersökningar har genom åren har visat att kål verkar skydda mot olika typer av cancer. Kålen innehåller ämnen som är bra för nervernas funktion, matsmältningen, våra muskler, blodkärlen, transporten av syre i våra kroppar och kolesterolvärdet.  Alla former av kål är rika på bla. järn, kalcium, fibrer, C-vitamin och olika typer av antioxidanter. Sorter som broccoli, grönkål och brysselkål innehåller dessutom folsyra och kalium. Som alltid då när man tillskriver livsmedel fantastiska egensaker så ska man komma ihåg att inget livsmedel kan göra det alena utan tänk alltid variation och helhet när det gäller din mat.

Idag vill jag tipsa speciellt om vitkålen. Denna grönsak som för många är det samma som pizzasallad och kanske något man äter till blodpudding blandat med lingonsylt. Men det finns lite mer att göra av denna kanonkula av nyttigheter”.

Gillar barnen pizzasallad? Ja men utnyttja det och gör din egen laddning av pizzasallad och plocka fram till middagen flera dagar i veckan. Så småningom kan du plocka in lite fler kålsorter och vidga smaklökarna.

Vitkålstzatziki - Ersätt gurkan med fint rivet vitkål och gör annars som du brukar när du gör tzatziki. Mycket godare och matigare!

Coleslaw – passar till mycket mer än bara hamburgare. Kycklingfilé eller laxfilé med rostade rotfrukter.

Vitkål i soppan! Linssoppa med vitkål har blivit en favorit hemma hos oss. Vill du ha den mindre syrlig - minska på vinägern.

Blanda i din vardagssallad. Istället för att bara använda salladsblad som bas i vardagssalladen – blanda ner även t.ex vitkål eller grönkål. Mycket mer tuggmotstånd, fibrer och mättnad än de finare salladsbladen.

Vi har odlat kål i Sverige i väldigt lång tid – man tror att vi faktiskt de senaste 1000 åren odlat kål i olika former. Svenskt odlad kål och speciellt ekologiskt odlad är ett bra miljöval och går ofta att hitta nästan året om.

Förvara kålen i en plastpåse i nedersta delen av kylskåpet. Då håller den sig färsk 1-2 veckor.

Smarriga recept på vitkål hittar du på Jeanettes blogg.