Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Chiapudding Bild: Arla

Chiapudding till frukost!

Publicerat: 2016-01-22   |  Anna Malvina

Antingen är man en frukostmänniska, eller så är man inte det. Det är i alla fall min erfarenhet från när jag pratar med människor om sina matvanor. En del är vrålhungriga och andra vill inte ens tänka på mat. Det är nästan lite lustigt att just frukosten är så speciell, sällan hör man någon säga att de har svårt för att äta lunch eller middag. Många verkar ha fasta frukostrutiner och äta samma frukost varje dag, något de flesta av oss kanske undviker att göra till lunch och middag.

Testa chiapudding före morgonträningen!

Om man tänkt träna på morgonen är frukosten extra viktig. Eftersom att kroppen har fastat en hel natt behöver man fylla på med energi för att hålla pulsen uppe på morgonkvisten. Om man har svårt att äta på morgonen eller om man upplever att det är svårt att träna med en full mage kan man äta en mindre frukost före träning och se till att äta ett rejälare återhämtningsmål efter avslutat träningspass.

En del tycker att det är enklare att dricka än att äta på morgonen och då kanske en mjölkdryck eller smoothie kan passa bra. Ett annat tips på frukost före träning är kall chiapudding! Superlätt att göra och väldigt gott!

Mer:

Goda glutenfria scones till sondagsfrukosten

6 smarta frukostar

Vad är en nyttig frukost

Anna Malvina skottar Bild: Anna Malvina

Idag blir det skottning istället för träning

Publicerat: 2016-01-19   |  Anna Malvina

Nu är jag hemma efter tre veckors träningläger i Portugal. Jag kan intyga att jag är ganska slut och jag har idag en typisk ”efter-läger-dag”. Jag går runt som en zombie hemma och plockar. Dessutom har jag skottat en hel del då det har snöat hur mycket som helst under tiden jag varit borta. Tänkt att vintern kom till slut!

Skotta är perfekt träning

När jag skottade idag kände jag hur hela kroppen fick arbeta. Musklerna jobbade, pulsen gick upp och jag blev svettig. Snacka om perfekt vardagsmotion där varje muskel fick träning. Ett klart plus är att få vara utomhus också!

Tips:

Rätt klädd för vinterträning

Så tar du dig igenom vintermörkret

Så påvekas du av en kort promenad

frukost Bild: pixabay.com

Brinner - en snabb och nyttig middag

Publicerat: 2016-01-15   |  Anna Malvina

Mitt träningsläger i Portugal går mot sitt slut! Jag har varit här i snart tre veckor och börjar känna mig ganska sliten! Att vara på träningsläger är mestadels härligt. Man går upp, äter, tränar, äter, tränar, äter och sover. Här slipper jag laga maten själv vilket är en skänk från ovan när man är så trött.

Ska jag vara ärlig lagar jag inte mat regelbundet hemma heller. Ofta är jag så trött att jag inte orkar. En vanlig räddning är att jag har färdigkokt pasta och ris i kylen som jag snabbt blandar ihop med några goda tillbehör och på vips har jag en måltid! 

Typiska måltider hemma hos mig:

  • Kall pasta, ost- och skinktärningar serverat med uppvärmda frysta grönsaker.
  • Uppvärmt ris blandat med majs och riven morot serverat med smaksatt crème fraiche. Extra gott blir det med bacon på!
  • Frukostmat!

Äta frukost till middag?

Ett uttryck jag allt oftare kommer i kontakt med är ”brinner” (från engelskans breakfast+dinner). Det innebär att man äter frukostmat till middag. Praktiskt, eller hur? Speciellt de dagar man kommer hem sent eller bara inte orkar laga mat. Till viss del är det många som kanske gjort det i juletider, när man äter risgrynsgröt på andra tider än enbart till frukost. Varierar man de livsmedel som dukas fram kan det kännas lite roligare! Med variation går det också att se till att man får i sig det man behöver.

Tips för att äta nyttig brinner

Pannkakor (pixabay.com)Man kan behöva tänka lite annorlunda vid mängderna än vid en vanlig frukost, eftersom de flesta av oss behöver mer energi till middagen. För att känna en härlig mättnad är ett tips att välja fullkornsbröd samt gärna ett matigt pålägg på mackan, exempelvis ägg, avokado, makrill eller keso. Har man lite tid kan man steka pannkakor, omelett eller kanske baka scones?! Dessutom kan det vara en idé att välja naturell yoghurt istället för fruktyoghurt samt blanda i nötter och frön i flingorna. Lägg gärna till några skivor tomat på mackan, skivat äpple till filtallriken och servera morotsstavar till för att få i dig mer frukt och grönt. Då ökar du chansen att få i dig de näringsämnen du behöver. 

Brinner för dig som tränar:
  • Se till att måltiden är tillräckligt stor för dina behov
  • Väj näringstäta livsmedel (exempelvis mejeriprodukter, fullkornsbröd, grönsaker, nötter)
  • Välj matiga pålägg på smörgåsen (goda förslag är ägg, avokado, makrill, keso)
  • Servera med grönsaker och frukt (exempelvis grönsaksstavar och/eller fruktbitar)

Mer än att det är praktiskt att äta frukostmat till middag är det dessutom ett billigt middagsalternativ! 

Mer:

Kan man äta frukost till middag

Frukostspecial: Lyxigt, vardagsgott och barnanpassat

Frukosttips till livsnjutaren

Lista: 6 smarta frukostar

Så planerar du veckans middagar

5 enkla middagstips att göra tillsammans med barnen

Tidigare inlägg