Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Anna Ottosson
Anna Ottosson

Uppvuxen i en träningstokig familj var det naturligt att kombinera träningsintresset med intresset för bra mat.
– Jag är otroligt tacksam och glad över att få arbeta med frågor som jag brinner så mycket för.

Om Anna:

Anna Ottosson är en av Sveriges ledande dietister, vice ordförande i Dietisternas Riksförbund under 11 år och en välkänd kostexpert från TV, radio och tidningar.

Anna Ottosson är författare, föreläsare, bloggare, matentreprenör, expertkommentator inom mat och hälsaområdet. Anna reser ofta runt i världen och spanar efter de senaste trenderna om mat och har även skrivit två böcker.

Hon har under flera år framgångsrikt hjälpt människor att nå sin drömvikt och äta hälsosammare, både i landstingets regi och via sin egen mottagning med privatkonsultationer i Stockholm.

Anna Ottosson i hatt Bild: Anna Ottosson

Senaste mat- och hälsotrenderna

Publicerat: 2015-06-04   |  Anna Ottosson

Jag reser regelbundet runt om i världen, på uppdrag, för att trendspana de absolut senaste inom mat- och hälsa. Los Angeles, är alltid intressant trendkluster då många av hälsotrenderna startar där och med viss fördröjning sprids över världen och når oss i Sverige. 
Om chiapudding, grönkål och pulled pork var 2014. Vad kommer härnäst?
Här kommer ett kort utdrag ifrån min absolut senaste trendrapport som jag är ute på föreläsningsturné med i hela Norden. 

Tre heta hälsotrender

 

Probiotika – mega doser av bakterier på allas läppar
”You are not what you eat – you are what you digest” Fokuset på magen är enormt för att skapa bästa förutsättningarna för att ha balans i magen. Allt går tillbaka till hälsa. Bästsäljarböckerna handlar om magen, glutenfritt fortsätter att vara stort.
Häftigt att se hur Kombucha (den gröna fermenterade te-drrycken) har knockat ut läsken ur kyldiskarna i Los Angeles.

Magiska svampar
Magiska svampar och då pratar vi inte om drogliberala Kalifornien utan om hälsosam Chaga svamp som sägs stärka immunförsvaret. Chaga är en svamp som växer på björkar och kan användas i smoothies, teer eller nyligen nylanserat kaffe med tillsatt Chaga här i Sverige. 

Bönderna – superstars i Hollywood
Ekologiskt, lokalt – stora övergripande trender. Bonden är den nya stjärnan. Efter att kockarna varit på pidestalen i många år krokar nu kockarna arm med bönderna. Hjärnan, händerna bakom alla fantastiska råvaror.
Efter köttskandaler och matfusk vill vi kunna se en bonde i ögonen. I Kalifornien är bönderna de nya superstars i Hollywood och de är unga, hippa, välutbildade "The cool people” med tatueringar och skägg - som hittar mark i Kalifornien och börjar odla. Farmers market-konceptet växer över hela landet – från storstäder till lilla hålan.

Det här var ett litet smakprov på alla spännande trender just nu.
Nyfiken på fler trender: Spana in klippet när jag är i studion och pratar mat- och hälsotrender - här.


Inspireras och plocka godbitarna, här är inslaget från Vardagspuls
Anna

 

Sockerinlägg Anna Ottosson Bild: Johnér

Enkla tips hur du minskar ditt sockersug

Publicerat: 2015-06-01   |  Anna Ottosson

De flesta viktminskningsförsök slutar mellan klockan två och halv fyra. Det är då sockersuget slår till och det rafsas efter kakor och annat mums runt om i kontorssverige.

Att njuta av något sött då och då är en självklarhet i ett hälsosamt och njutningsfullt liv. Utan dåligt samvete. Såklart!
Men många känner att de äter för mycket socker och svårt att stå emot sockersuget.

Här är Annas - bästa tips mot sockersug:

Ligg-steget-före suget - Ät mellanmål innan suget kommer!
Blir du t ex alltid sugen på något sött till 3-kaffet. Ligg steget före suget och ät ett mellanmål (t ex smoothie, frukt, kvarg med nötter) vid halvtre. Då förekommer du sötsuget och kommer kunna peka-finger-till-sötsuget.

Ät ren mat - med korta ingredienslistor.

Undvik produkter med dolt socker som vitaminvatten, tepåsar med tillsatt socker, flingor, sötat bröd, ketchup, sweet-chilli och drycker som innehåller värstingsockret Fruktos-glukossirap kan också nämnas som High Fructose Corn Syrup och Isoglukos.

”Retox – detox – my way of life” Våra liv är fulla av misslyckande och succér. Skillnaden är hur du hanterar dem. Lär av dig själv när du halkar dit och äter sött när du inte tänkt det. Hur kan du göra nästa gång? Det tar tid att ändra vanor och inte minst att minska på sockret.

Socker kittlar hjärnans belöningssystem på liknande sätt som god mat, sex, intensiv träning. Nästa gång sötsuget slår till – träna, gå en power-walk runt kvarteret, gör Squats, sit-up´s – vad som helst – men något fysiskt som får dig att ändra fokus och ge kroppen en dusch av hälsosamma endorfiner istället.
På köpet får du en mer vältränad kropp och mindre sötsug. Bra va?

När du sanerat vardagen från vanliga sockerfällor så finns det utrymme att njuta av det där du verkligen älskar och njuter av. Då och då. Prioritera det och välj det som du tycker allra bäst om.

Lycka till och kör hårt,
Anna

Rosemingel och fina tips Bild: TT

Rosésäsongen är igång

Publicerat: 2015-05-15   |  Anna Ottosson

Vårens och sommarens alla fester, studentmottagningar och mingel är här. Men hur illa är det egentligen med alkohol?
Tar kroppen upp alla kalorier i alkohol? OhYes! Förutom att alkohol ger mycket kalorier så hanterar kroppen faktiskt alkohol som gift.
Något som ska tas om hand och ut ur kroppen så snabbt som möjligt. Det betyder att den alltid prioriterar att ta hand om alkoholen först, vilket gör att fettförbränningen stannar av när man dricker alkohol. Attans också!
Dessutom gör alkoholen att du samlar på dig mer fett.
Men självklart kan man njuta av ett kallt glas i solen ibland!

Anna´s bästa Tips!

  • Håll koll på mängden – ”bag-in-boxsyndromet”.
  • Kaloristint: En öl är som att käka 12 köttbullar.
  • Välj dina frestelser! Njut bara av ditt absoluta favorit vin och njut då utan dåligt samvete.
  • Utforska det supergoda alkoholfria sortimentet.
  • Varannan-vatten är fortfarande ett bra knep.
  • Tränings-tricket – lägg in ett extra träningspass innan festen så har du förbrännt lite extra.

Ha en alldeles underbar vår och fira livet!

Anna

Tidigare inlägg