Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Sofia Antonsson
Sofia Antonsson

Sofia Antonsson är dietist med expertis inom IBS och maghälsa. Här delar hon med sig av tips och råd som lindrar en orolig mage.

Rödkålssallad Bild: Sofia Antonsson

Det här visste du inte om rödkålen

Publicerat: 2015-12-20   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Kål är dåligt för magen, en gammal myt

De flesta som jag möter tror, eller är ganska övertygade, om att kål är dåligt för magen. Det ger gaser och uppblåsthet. Men, dagens glada nyhet är att nästan alla kålsorter fungerar utmärkt för magen förutom kålrot då, men det är ju en rotsak. Kål kommer i alla möjliga färger och just rödkålen känns extra aktuell att puffa för så här i jultider. 

Full med nyttigheter

Som alla kålsorter innehåller rödkålen både vitaminer, mineraler och kostfibrer. Den mättar bra och är alltså supernyttig med högt innehåll av både C-vitamin, folsyra och K-vitamin.   

Recept med rödkål

Rådkål finns med i flera tappnignar på mitt julbord. Den mest kalssiska formen är den konserverade. Den är som allt annat som är syrat, extra bra för magen. Varje år gör jag också en rödkålssallad. Eftersom det går att variera i all oändlighet brukar det bli ett uppskattat inslag på julbordet, framför allt också för att det lättar upp bland de tyngre rätterna. Här bjuder jag på ett härligt salladsrecept:

Ingredienser
Ca 200 g rödkål
1 apelsin
1 påse babyspenat
1 granatäpple
0,5-1 dl grovhackade valnötter
1 klick dijonsenap
olja, en som inte smakar så mycket
salt, nymald svartpeppar

Gör så här
Strimla rödkålen, tärna halva apelsinen och blanda med babyspenaten. Blanda en enkel vinaigrette av dijon, saften från 1/2 apelsin och olja och häll över. Strö över grovhackade valnötter och granatäppelkärnor. Servera direkt.

Sofia