Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Sofia Antonsson
Sofia Antonsson

Sofia Antonsson är dietist med expertis inom IBS och maghälsa. Här delar hon med sig av tips och råd som lindrar en orolig mage.

toalettpapper Bild: Johnér Bildbyrå

Så lång tid tar det innan IBS-symptomen kommer

Publicerat: 2016-04-26   |  Sofia Antonsson

En väldigt vanlig och relevant fråga är När kommer symptomen?. Det mest naturliga är ju att känna efter hur det känns i magen när man ätit. Om det inte känns bra drar man slutsatsen att det man just åt inte var bra, men riktigt så enkelt är det inte.

Tarmsystemet har en komplex uppbyggnad både vad gäller funktion och kommunikation. Maten landar ju som bekant i magsäcken där den sedan bearbetas i ca fyra timmar beroende på vad man ätit. Flytande föda som mjölk och juice går snabbare, medan en måltid med grönsaker, kött och potatis tar betydligt längre tid. Det är alltså i stort sett omöjligt att det du just ätit direkt ger symtom vilket är förklaringen till att det är svårt att nysta i kosten själv och en stor risk att man plockar bort helt fel livsmedel.

Först när maten når tjocktarmen det blir problem

Vad är det då som händer när man får symtom direkt efter måltid? Jo, antingen är det reflexerna i tarmen som är förstärkta så att de likt en jetmotor överreagerar vid intag av föda vilket visar sig i buller, obehag och akut behov av en toalett. Blir du i stället gasig beror det vanligen på det du ätit 1-3 måltider bakåt beroende på vilken hastighet du har på magen. Maten du just ätit puttar ner tarminnehållet och det är först när den når tjocktarmen som det blir det problem.

Ytterligare en faktor som komplicerar det hela är att vi faktiskt kan dra igång magen genom att lukta på t ex kaffe. Då vill magen hos en del automatiskt tömma sig, trots att vi inte intagit något kaffe. Detta faktum kan man då utnyttja genom att behålla den kopp kaffe som är viktig för tömningen (för den förstoppningsdominerade) och ta bort den som bara retar tarmen i onödan (för den diarrédominerade).

Så, för att kunna avgöra vilka livsmedel som orsakar symtom behöver du ha koll på.

1. Vilken hastighet du har på din mage. Snabbare magar ger snabbare symtom och långsamma magar ger mer långdragna symtom.

2. Vad du har ätit bakåt i tiden. För en matdagbok så blir det betydligt lättare.

3. FODMAP för att förstå vilka livsmedel som genererar snabbare symtom och vilka som ens potentiellt kan ge symtom. Av de 25-30 livsmedel vi äter varje dag kanske det är 10 som innehåller FODMAPs.

Genom upplägget på FODMAP-kostbehandlingen (att först eliminera och sedan korrekt återinföra) kan du lära dig exakt vilka de livsmedel är som ger symtom och behålla de som går bra att äta. Enkelt och viktigt för att få en mer allsidig kost på sikt. Det gäller att hitta utrymmet i din hink för att få en uppfattning om vad du klarar att äta och hur mycket.

Lycka till!

Sofia