Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Hillevi Wahl bloggar om ett aktivt liv
Hillevi Wahl

Hillevi Wahl är journalist, författare, föreläsare, hälsoinspiratör – och tokig i att träna. Men innan Hillevi fyllde 45 hade hon inte tränat alls.

Aktiv Bild: Hillevi Wahl

10 sätt att stressa av

Publicerat: 2015-10-27   |  Hillevi Wahl

Jag tycker att jag hör alltfler prata om hur sönderstressade de är. På Portugalresan sa nästan alla arton tjejerna att stress påverkade deras mående extremt mycket, vare sig de hade diabetes, psoariasis - eller försökte gå ner i vikt.
Jag är en känslig människa och mina stressnivåer åker väldigt lätt upp över öronen. Här är mina bästa sätt att stressa av:

  1. Logga ut. Överlägset bäst. ”Glöm” telefonen hemma och gå ut på en långpromenad i höstsolen. Andas. Se det vackra.
  2. Rör på dig. Promenader eller cykelturer, gympapass eller simning. Du bestämmer, men stressnivåerna sjunker som en sten varje gång du rör dig.
  3. Ligg alldeles stilla bredvid ett barn. Att ligga alldeles stilla och tyst bredvid ett barn är magiskt. Plötsligt börjar barnet berätta saker för dig. Lyssna och förundras. 
  4. Yoga. Jag är egentligen ingen yogis, men jag har upptäckt hur ett lugnt och okomplicerat yogapass med en bra människa får mig att fokusera inåt, och kolla av – utan att värdera.
  5. Pyssla. Köp färger i pysselaffär och måla stenar som du hittar i naturen. Skriv vackra ord. Måla små fina hus eller stjärnor eller regnbågar. Otroligt mysigt och rogivande.
  6. Ta ett varmt bad. Tänd några ljus. Lyssna på musik, om du vill. Häll i något väldoftande i vattnet. Njut.
  7. Läs en bra bok. Gärna en spännande som du inte kan sluta läsa. Glöm allt annat. Upptäck nya världar.
  8. Gör höstfint på balkongen eller i trädgården. Ner med händerna i jorden, gräv och plantera. Räfsa, vattna, kombinera kottar med grönt. Ta i de vackra löven. Lägg till några vackra stenar. Känn doften. Häpnas över naturens under. 
  9. Gör en härlig kopp te. Låt det varma teet värma dig, dina händer och din mun. Andas in värmen. Kanske med lite honung. Andas in det söta. Andas. 
  10. Sov. Sov när du är trött. Eller ligg bara och vila. Blunda. Lyssna på dina egna andetag. Låt pulsen gå ner. Eller se ut genom ett fönster. Titta upp på trädkronorna, himlen. Ha din mysigaste filt över dig. Just nu måste du ingenting.