Hur sparas mina uppgifter?

Betr. elektronisk behandling av personuppgifter i Arla Foods-koncernen.

Vår personuppgiftspolicy innefattar de åtgärder som vi vidtar för att säkerställa att alla de upplysningar som kommer i vår ägo förvaras korrekt och förblir konfidentiella och endast används för sitt ursprungliga syfte.

Om du har några frågor eller kommentarer rörande Arla Foods internetpolicy kan du antingen skicka e-post till arla@arlafoods.com eller skriva till Arla Foods Lindhagensgatan 126, 105 46 Stockholm.

PERSONUPPGIFTER

De enda personuppgifter som vi samlar in är de personuppgifter som du lämnar till oss när du går in på vår webbplats eller på annat sätt lämnar till oss när du besöker vår webbplats. Om du önskar skickar vi en utskrift där det framgår vilka upplysningar vi har om dig.

På vår webbplats lagras inga personuppgifter automatiskt och inga personuppgifter samlas in automatiskt på något annat sätt. Det är endast användarens IP-adress som webbservern automatiskt känner igen för att därefter skicka webbsidorna till din dator. Om du är ansluten till internet får du en IP-adress som ser ut ungefär så här: 197.188.58.9.

Vi använder s.k. cookies för att samla in uppgifter av teknisk karaktär och för statistiska syften, för att mäta webbplatstrafiken. Alla dessa upplysningar är icke-personrelaterade uppgifter och du kan inte identifieras utifrån dem. De samlas endast in av systemadministrativa skäl. En cookie är ett meddelande som skickas från webbservern till webbläsaren. Den har bland annat till uppgift att identifiera användarens dator och på så sätt registrera webbplatsens besöksmönster.

I vilka sammanhang används personuppgifterna?

De personuppgifter som du lämnar till oss används enligt följande:

  • Skaffa uppgifter, produkter eller tjänster till dig som du bett om.
  • Lämna upplysningar till dig om produkter eller tjänster från Arla Foods som du kan vara intresserad av, eller andra marknadsrelaterade syften för internt bruk för att förbättra webbplatsens innehåll. Det kan vara information eller användartest, som du i förväg anmält intresse för att delta i, för att anpassa webbplatsens innehåll och/eller layout till den enskilda användaren. Det kan även röra sig om att göra användarna uppmärksamma på uppdateringar av webbplatsen, samt samla in och offentliggöra statistiska upplysningar om användaren och dennas önskemål. Observera att statistiken är anonym och att det därmed inte är möjligt att identifiera enskilda användare.

VIDAREFÖRMEDLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi lämnar inte vidare några personuppgifter till tredje part (förutom anställda på Arla Foods) utan ditt samtycke, som ska lämnas enligt de villkor som beskrivs nedan om du inte lämnar andra instruktioner.

Om du vill tas bort från vår e-postlista

Om du vill ha upplysningar om vilka uppgifter vi har om dig eller själv få tillgång till eller rätta dessa uppgifter ber vi dig kontakta arla@arlafoods.com. Du kan när som helst be att få dina personuppgifter raderade från vår e-postlista genom att skicka e-post till arla@arlafoods.com.

ÄNDRINGAR AV VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY

Om vi beslutar att ändra vår personuppgiftspolicy meddelar vi detta på denna sida. Om vi däremot vill genomföra väsentliga ändringar i det sätt som vi behandlar personuppgifterna som vi har om dig kommer vi att be om ditt samtycke innan vi genomför ändringarna.

Hillevi Wahl bloggar om ett aktivt liv
Hillevi Wahl

Hillevi Wahl är journalist, författare, föreläsare, hälsoinspiratör – och tokig i att träna. Men innan Hillevi fyllde 45 hade hon inte tränat alls.

10 steg till ett bättre 2016: #3: Styr upp vardagen nu Bild: Hillevi Wahl

10 steg till ett bättre 2016: #3: Styr upp vardagen nu

Publicerat: 2015-12-21   |  Hillevi Wahl

Nu har vi kollat bakåt, allt som vi gjorde bra 2015. Bra, bra, bra. Och vi har kollat drömmande framåt, allt som vi önskar i våra vildaste drömmar. Nu kör vi steg 3 för att få ett ännu bättre 2016:

#3: Styr upp vardagsmorgnarna redan nu!

Jag tror det var Julkalender-Erik Haag som en gång sa: ”Bara att komma ut på morgonen genom hallen med hela familjen är som att föda fram ett barn!”
Lite så känns det för oss också. Det är trötthet och smärta och skrik och ett himla stressande de där sista minuterna. Liksom Erik fattar jag inte varför alla arkitekter bygger hallen som husets minsta rum där man ska klämma ut sig och trängas och stressas och svettas.
Men det är bara en del av problemet. Vi som har haft ett oroligt barn i höst, har haft det extra jobbigt på morgnarna. Man är så skör på morgonen. Stressen ökar på alla känslor. Allt som inte packats ner, allt letande efter glömda saker – allt blir bara värre. 

Morgnarna sätter tonen för hela resten av dagen. Blir det ledsamt och oroligt på morgonen sitter det kvar i mig hela dagen. Vissa dagar har jag närapå känt att jag ska gå sönder.

Därför tar jag det här jullovet till att – i lugn och ro - prata med familjen och styra upp vardagsmorgnarna redan nu. Detta har vi kommit fram till:

  • Allt ska vara framplockat eller nedpackat kvällen innan. Kläder, läxor, skolböcker, matlådor, nycklar, busskort, telefon. Vi gör en checklista som hänger i hallen. Där kollar vi att allt är klart före läggdags. Det ska bara vara att glida igenom frukosten, ta på de bestämda kläderna och glida ut genom hallen och iväg.
  • Det oroliga barnet har bestämt att hen vill cykla till skolan. Då blir fokus på det roliga. Alltså måste cykeln vara i topptrim. Pumpad, pimpad och klar.
  • Jag ska ta på mig springkläderna på morgonen och springa iväg en 5-kilometersrunda direkt när barnen går iväg. Det gör mig avstressad – då får jag en bra start på dagen och kan göra glada underverk resten av min dag. 

Det här funkar för oss. Vad funkar för dig? Fundera lite över de här frågorna:

  1. Hur vill du och din familj att morgnarna ska se ut? 
  2. Hur får du bästa starten på dagen?
  3. Behöver du gå upp en halvtimme tidigare?
  4. Behöver du gå och lägga dig tidigare?
  5. Behöver du köpa hem godare frukostmat?
  6. Ska du låta morgonen vara mobilfri? Testa – att öppna upp sitt hjärta och sin själ inför den nya dagen ger en helt annan start!
  7. Ska du cykla eller promenera till jobbet? Du får gratismotion och du slipper trängas i bilköer eller trånga bussar med förkylda människor.
  8. Vilken tanke vill du börja din morgon med och ta med dig resten av dagen? Kanske ”Vad vill du ska hända i dag? Fokusera på det!”
  9. Ska du rentav plocka bort prylar från hallen som bara är i vägen?
  10. Behöver du en vacker kalender som du kan skriva upp alla bra idéer i?

Tänk på att alla nya idéer måste vara realistiska, så det inte känns som ett misslyckande att inte uppnå alltför högt uppsatta mål. Det ska vara görbart. Och njutbart.